خیابان ولی عصر (عج) در چه صورت ثبت جهانی می گردد؟

به گزارش وبلاگ مجله پریها، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در مورد پرونده ثبت جهانی خیابان ولی عصر (عج)، گفت: ما 54 اثر در فهرست موقت میراث جهانی داریم که بسیاری از آن ها در دستور کار قرار دارند. بعضی آثار کشور همچون مجموعه حضرت امام رضا (ع)، کاروانسراها، خانه ایرانی، هگمتانه و بعضی میراث طبیعی و صنعتی دوران معاصر و مدرن در این فهرست قرار دارند.

خیابان ولی عصر (عج) در چه صورت ثبت جهانی می گردد؟

او اضافه کرد: پرونده ثبت دنیای خیابان ولی عصر (عج) از میدان راه آهن تا میدان تجریش با طولی بالغ بر 17 و 2 دهم کیلومتر یکی از پرونده های کشورمان در فهرست موقت میراث دنیای است. خیابان ولی عصر (عج) از بلندترین خیابان های دنیا است و به لحاظ معماری و شهرسازی دوران معاصر و مدرن بسیار حائز اهمیت است. تنوع سبک های معماری معاصر و مدرن در این خیابان دیده می گردد و بسیاری از مکان های مهم، باارزش و اولین ها را می توان در آن دید.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به محلات تاریخی و با ارزش متصل به خیابان ولی عصر (عج) اشاره نمود و گفت: ما در طول سال یک سهمیه برای ثبت پرونده های میراث دنیای داریم و حتماً باید توجه داشته باشیم که برای حفظ و به ثمر رسیدن این سهمیه کمتر خطر کنیم. در وهله اول باید ارزش برجسته دنیای اثر اثبات شده باشد؛ تقریبا آثار در فهرست موقت قرار گرفته ما این مزیت را به صورت بالقوه دارند؛ اما موضوع مدیریت و حفاظت یکپارچه راجع به اثر نیز برای ثبت دنیای آن اهمیت دارد.

طالبیان ادامه داد: معمولاً برای اینکه یک اثر محور ثبت دنیای قرار بگیرد، نیازمند ساماندهی است. بنابراین اقدامات اجرایی در ثبت دنیای اهمیت زیادی دارند. خیابان ولی عصر (عج) نیز با اجرای طرح های مختلف مطرح شده می تواند به ثبت دنیای برسد؛ باید حتماً ساختمان های باارزشی را که در این محور قرار گرفته اند، به سازی و بازسازی کنیم. باید بخش هایی از خیابان طبق طرح های آماده شده پیاده رو شوند تا خیابان زندگی پیاده را در کل ساعات روز و حتی به صورت شبانه داشته باشد. یکپارچگی بصری، کنترل ساخت و ساز ها و راهنمایی آن در جهت ارتقای ارزش های خیابان نیز اهمیت زیادی در فرآیند ثبت دنیای خیابان ولی عصر (عج) دارند. از طرف دیگر توجه به کریدور های دید با توجه به اهمیت منظر کوهستان البرز بسیار مهم است تا ارزیابان در زمان ارزیابی و بازدید میدانی از خیابان ولی عصر (عج) متوجه شوند که مردم و مسئولان به اهمیت این خیابان واقف هستند.

او تأکید کرد: هر کدام از آثار در هر گوشه کشورمان به خصوص 54 اثر قرار گرفته در فهرست موقت میراث دنیای با توجه به شرایط لازم برای ثبت دنیای یک اثر، می توانند در فهرست دنیای یونسکو ثبت شوند.

باشگاه خبرنگاران

منبع: گردشبان
انتشار: 12 مرداد 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1048

به "خیابان ولی عصر (عج) در چه صورت ثبت جهانی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیابان ولی عصر (عج) در چه صورت ثبت جهانی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید