خبرنگاران احتیاج گنبدکاووس به کلینیک و آزمایشگاه تخصصی اسب

به گزارش وبلاگ مجله پریها، گنبدکاووس - خبرنگاران - وجود افزون بر سه هزار راس اسب در گنبدکاووس که زندگی مردمان آن بویژه ترکمن ها با پرورش این حیوان نجیب عجین شده ضرورت راه اندازی کلینیک دامپزشکی و آزمایشگاه تخصصی اسب برای پرورش علمی، بهبود سلامت و انجام تست های ژنتیک و دوپینگ این حیوان را در پایتخت سوارکاری کشور دو چندان نموده است.

خبرنگاران احتیاج گنبدکاووس به کلینیک و آزمایشگاه تخصصی اسب

رییس اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس شامگاه شنبه در نشست مشترک با رییس جهاد دانشگاهی گلستان گفت: آنالیز علمی خوراک دام یاری بسیار خوبی برای شناسایی نوع تغذیه اسب در زمان باروری و حالت عادی است و در کنار آن ایجاد مرکز تخصصی ژنتیک می تواند از بدو تولد، استعداد کره اسب را برای شرکت در کورس، حرکات پرشی یا پرواربندی تعیین کند و همچنین ایجاد مرکز دامپزشکی با قابلیت انجام جراحی، رادیولوژی و خدمات درمانی تخصصی اسب باعث جلوگیری از مراجعه برای برطرف این مسائل به استان های دیگر می گردد.

حجت الله یوسفی اضافه کرد: جهاد دانشگاهی گلستان قرار است درخواست های ارائه شده در این مورد را با مسوولان جهاد دانشگاهی کشور و پژوهشکده رویال مطرح نموده و در نشست بعدی نتایج آن را ارائه دهند.

وی بیان نمود: در این جلسه درخواست هایی پیرامون انجام فعالیت های علمی در رابطه با پرورش، درمان، خوراک و انجام آزمایش دوپینگ و ژنتیک به عنوان پایلوت استانی دراین شهرستان مطرح و مورد آنالیز نهاده شد.

رییس هیات سوارکاری گنبدکاووس هم در این جلسه گفت: با وجود حدود چهار هزار راس اسب در این شهرستان و تعداد قابل توجه دیگر در دیگر شهرستان های ترکمن نشین، جای کلینیک تخصصی این حیوان در گلستان خالی است.

بهروز احتیاجی اضافه کرد: در شرایط فعلی درمان دارویی اسب توسط دامپزشک های سیار در منطقه انجام می گردد اما در بعضی مواقع و به دلیل احتیاج به درمان تخصصی، صاحب حیوان مجبور است، اسب را به کلینیک های تخصصی در مشهد ببرد که صرف نظر از هزینه دارویی، حداقل 20 میلیون ریال باید برای کرایه این راستا پرداخت کند.

وی ادامه داد: در زمان مسابقات سوارکاری نیز برای انجام تست دوپینگ مجبور به ارسال نمونه به کشورهای فرانسه و ترکیه هستیم که باعث خروج ارز از کشور می گردد اما درصورت موافقت و مشارکت جهاد دانشگاهی با راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک و دوپینگ و نیز کلینیک تخصصی اسب در گنبدکاووس به کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان برای انجام این امور، یاری زیادی می گردد.

توجه به اسب و پرورش آن و همچنین برگزاری مسابقات سوارکاری در استان گلستان بویژه منطقه موسوم به ترکمن صحرا از گذشته های دور در بین مردم این دیار مرسوم بوده و ترکمن ها از گذشته در بیشتر مراسم های ملی، مذهبی و شادی خود بالاخص عروسی ها اقدام به برگزاری مسابقات اسبدوانی می کردند.

گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و پرورش اسب و مسابقات سوارکاری علاقه مندان زیادی در این شهرستان بویژه در بین ترکمن ها دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 مهر 1399 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1174

به "خبرنگاران احتیاج گنبدکاووس به کلینیک و آزمایشگاه تخصصی اسب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران احتیاج گنبدکاووس به کلینیک و آزمایشگاه تخصصی اسب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید