حک نشان ملی بر حصیر آبپخش

به گزارش وبلاگ مجله پریها، هزاران سال است که میراث ماندگار ، ذوق سرشار و هنر آبا و اجدادی مردمان سختکوش دیار نخل و آفتاب، نسل به نسل منتقل شده تا امروز فرزندان هنرمند، خوش ذوق و خلاق این دیار با تکیه بر دانش و مهارتی ذاتی نقش بی نظیری از طرح و رنگ را در ساخت و فراوری انواع ظروف و مصنوعات حصیری خلق کنند و رشد و شکوفایی این صنعت را رقم بزنند.

حک نشان ملی بر حصیر آبپخش

علیرضا برازجانی- بوشهر؛

هزاران سال است که میراث ماندگار ، ذوق سرشار و هنر آبا و اجدادی مردمان سختکوش دیار نخل و آفتاب، نسل به نسل منتقل شده تا امروز فرزندان هنرمند، خوش ذوق و خلاق این دیار با تکیه بر دانش و مهارتی ذاتی نقش بی نظیری از طرح و رنگ را در ساخت و فراوری انواع ظروف و مصنوعات حصیری خلق نمایند و رشد و شکوفایی این صنعت را رقم بزنند. صنعتی که با معرفی آبپخش به عنوان شهر ملی حصیر و کپو سودای حضور در بازارهای جهانی را در سر دارد.

16 دی ماه سال جاری شهر آبپخش به عنوان شهر ملی حصیر و کپو در بین سایر نامزدهای این عنوان انتخاب و در مراسمی با حضور استاندار ،مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان و همچنین معاون صنایع دستی استان بوشهر گواهی و لوح زرین این افتخار تاریخی توسط وزیرمیراث فرهنگی اعطا شد.

به همین مناسبت با خانم لیلا رحیمی،معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر درباره مراحل کسب این عنوان و چشم انداز آینده این صنعت و برنامه های استان بوشهر برای حمایت از فعالان و هنرمندان بومی به تبادل نظر نشسته ایم که در زیر می خوانید.

چه فرآیندی طی شد تا آبپخش به عنوان شهر ملی حصیر و کپو در سطح کشور انتخاب و معرفی گردد؟

هرساله در شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی که تیرماه در تهران برگزار می گردد پرونده شهرها و روستاهای متقاضی مورد آنالیز کارشناسان قرار می گیرد و بر اساس شاخص ها و یک سری معیارهای استاندارد،شهر ملی صنایع دستی مشخص و معرفی می شوند. اما سال جاری با توجه به شیوع گسترده کرونا با تاخیر و در دی ماه انجام گرفت.

چه شاخص های مدنظر بود؟

این شاخص ها به مواردی مثل نوع فراوری محصول در شهر یا روستا،دسترس پذیری مواد اولیه فراوری بستگی دارد افزون بر این تعداد کارگاههای فراوریی ،جمعیت شاغل در این صنعت و همچنین سابقه تاریخی آن منطقه هم در آرای هیئت داوران تاثیر گذار است.

چرا آبپخش؟این شهر چه ظرفیت هایی داشت که انتخاب شد؟

آبپخش برای انتخاب به عنوان شهر ملی حصیر و کپو شهری کاملا برخوردار محسوب می گردد.همان طور که می دانید این شهر مملو از نخلستان هایی است که آن را تبدیل به نگین سبز استان نموده است این باعث شده تا بافندگان و هنرمندان حصیرباف این شهر برای دسترسی به مواد اولیه دغدغه ای نداشته باشند زیرا مواد اولیه باکیفیت و مرغوب در یک قدمی آنهاست.همچنین این نکته را فراموش نکنیم که هنرمندان این رشته در آبپخش از ذوق سرشار و تبحر خاصی برخوردارند که در قیاس با دیگر نقاط آنها را سرآمد این صنعت نموده است برای مثال در سالیان گذشته 2نشان ملی در حوزه صنایع دستی به هنرمندان این شعر تعلق گرفته بود که این مهم در حصول این موفقیت هم موثر واقع شد.

نقش معاونت صنایع دستی در حصول این موفقیت چه بود؟

با توجه با مطالعاتی که همکارانم در معاونت صنایع دستی استان بوشهر بر پایه ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در منطقه داشتند توانستیم مستندات کافی را گردآوری و در قالب یک پرونده جامع روی میز شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی قرار بدهیم و در جلسه نهایی با حضور استاندار ، نماینده مردم در مجلس ومدیرکل میراث استان دفاع مستدل و منطقی از این شهر داشته باشیم که پایان این خواسته بحق مردم عزیز آبپخش رنگ واقعیت گرفت .

گام بعدی برای توسعه این صنعت و همچنین معرفی بیشتر این شهر در سطح کشور چه باید باشد؟

تا این مرحله آنچه را که می بایست ما به عنوان متولی صنایع دستی در سطح کشور انجام می دادیم به پایان رساندیم اما از این به بعد باید مسئولان و مدیران شهری آبپخش پای کار بیایند و آستین همت را بالا بزنند تا بیش از پیش شاهد دوام موفقیت ها و رونق چشمگیر این صنعت باشیم والبته که خیل بزرگ هنرمندان و صنعتگران منطقه در این خصوص هم می تواند مزید بر علت باشد.

مسئولان این شهر چه کارهایی باید انجام بدهند؟

در حال حاضر لوح نشان ملی شهر حصیر و کپو به شهردار آبپخش تقدیم شده است. از الزاماتی که باید در صدر برنامه های مدیران شهری ابپخش قرار بگیرد یکی نصب تابلو ورودی شهر آبپخش با عنوان شهر ملی حصیر و کپو و طراحی و نصب المان حصیر در مرکز شهر است در واقع تمام مدیرانی که تقاضانامه را برای طرح در شورای راهبردی امضاء نموده اند متعهد شده و باید وظایف خود را عملی نمایند.

به نظر شما این موضوع چه دستاوردی می تواند برای شهر آبپخش داشته باشد؟

افزون بر افزایش تعداد کارگاههای فراوریی می تواند در اشتغال و کارآفرینی و همچنین رونق و توسعه گردشگری شهری این خطه نقش بسزایی داشته باشد و تحول بزرگی را در سطح منطقه بوجود بیاورد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1590

به "حک نشان ملی بر حصیر آبپخش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حک نشان ملی بر حصیر آبپخش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید