حال تالاب چم شور خوب نیست

به گزارش وبلاگ مجله پریها، خبرنگاران/همدان مدیر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد گفت: تالاب چم شور به عنوان یکی از تالاب های فصلی استان همدان به علت کاهش نزولات جوی امسال، خشک بوده و شرایط خوبی ندارد، در حالیکه هر ساله در فصل بهار این تالاب از تجمع آب های بارندگی و ذوب برف حوضه آبخیز تشکیل می شد.

حال تالاب چم شور خوب نیست

مجید اسکندری در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه وسعت تالاب چم شور هر سال متغیر و از صفر تا 500 هکتار دارای نوسان بوده است، شرح داد: از اوایل پاییز با آغاز بارش ها فصل آبگیری تالاب بود و در زمستان پرآبی تالاب تا عمق یک متر نیز می رسید که امسال متأسفانه به علت کاهش بارندگی ها در حال حاضر این تالاب فصلی خشک است.

وی با اشاره به اینکه تالاب فصلی چم شور زیستگاه مناسبی برای پرندگان بود و از طرفی آب تالاب نیازهای آبی زمین های کشاورزی اطراف را تأمین می کرد، افزود: با توجه به خشک بودن تالاب در حال حاضر در این تالاب فصلی پرندگان و جانورانی که هر ساله در حوضه آبی تالاب در حال زیست بودند، وجود ندارد.

اسکندری با بیان اینکه این تالاب با وسعت کل 500 هکتار در 25 کیلومتری اسدآباد واقع شده و زیستگاه پرندگان و جانوران بسیاری بوده و هر سال در بهار و پاییز پذیرای پرندگان مهاجر نظیر فلامینگو بوده است، یادآور شد: قورباغه، لاک پشت خزری، مار آبی، حواصیل خاکستری، اگرت سفید بزرگ، درنا، غاز خاکستری، اردک سر سبز، خوتکا، زنبور خور، زاغی، کلاغ، گنجشک، چوب پا، خروس کولی، آبچلیک پا سرخ، کاکایی سر سیاه، پرستو دریایی، اوست، اکراس، لک لک و انواع کرم از پرندگان و جانورانی بودند که از این تالاب به عنوان زیستگاه استفاده می کردند.

وی در ادامه با اشاره به تالاب طبیعی پیرسلمان به عنوان یکی از تالاب های زنده استان همدان در شهرستان اسدآباد واقع در بخش پیرسلمان اعلام نمود: در حال حاضر این تالاب دائمی با توجه به چسمه های جوشان خود از شرایط خوبی برخوردار بوده و کمبود آب در تالاب مشاهده نمی شود و با توجه به چشمه های جوشان آن گمان به خشک شدن تالاب در تابستان نداریم.

اسکندری با بیان اینکه تالاب پیرسلمان به مساحت سه هکتار جزء آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسیده و از آب های زیرزمینی و چشمه ها تغذیه می کند، یادآور شد: در حال حاضر چنگر، حواصیل و کشیم از جمله پرندگان مهاجری است که در این زیستگاه در این فصل قابل مشاهده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 خرداد 1400 بروزرسانی: 11 خرداد 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1643

به "حال تالاب چم شور خوب نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال تالاب چم شور خوب نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید