ثبت 149 ایده در سامانه ایده قوه قضاییه

به گزارش وبلاگ مجله پریها، رییس پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: از هفته گذشته تا به امروز سامانه ایده 12 هزار بازدید داشته، 350 نفرهم عضو شدند و 149 ایده در همین مدت کوتاه به ثبت رسیده است.

ثبت 149 ایده در سامانه ایده قوه قضاییه

به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه قوه قضاییه، سیدحجت اله علم الهدی رییس پژوهشگاه قوه قضاییه صبح امروز با حضور در برنامه تلویزیونی صبح بخیر ایران در خصوص برنامه های پژوهشگاه قوه قضاییه در هفته پژوهش اظهارکرد: هفته گذشته برای اولین بار آیین نکوداشت هفته پژوهش در قوه قضاییه برگزار گردید و در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی قوه قضاییه برپا و از سامانه ایده توسط ریاست دستگاه قضا رونمایی شد.

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه درمورد میزان عملیاتی شدن پژوهش های اجرا شده در این نهاد اعلام کرد: معمولا نهادهای پژوهشی وابسته به دستگاه ها نقش تصمیم سازی دارند و بازوی مشورتی و علمی آن دستگاه محسوب می شوند که کارهای راهبردی و کارشناسی دستگاه مربوطه توسط این نهادهای پژوهشی انجام می گردد.

وی در خصوص ضرورت و الزام دستگاه های مربوطه در راستای به کارگیری این پژوهش ها گفت: نتایج این پژوهش ها در اختیار مسئولین مختلف از جمله ریاست دستگاه قضا قرار می گیرد و توسط آنها ابلاغ شده تا جنبه اجرایی پیدا کند.

علم الهدی با بیان توضیحاتی در خصوص چگونگی فرایند پژوهش ها گفت: ما با شبکه ای از نخبگان در پژوهشگاه اعم از استادان دانشگاهی، نخبگان علمی دارای ایده به ویژه جوانان و قضات فاضل و با تجربه برای حل مسائل قوه قضاییه در ارتباط هستیم.

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه در ادامه به رویکرد رییس قوه قضاییه در دوره جدید در راستای استفاده از همکاری، همفکری و مشارکت مردم به ویژه نخبگان اشاره نمود و گزارش دهی فساد و بیان انتقاد و پیشنهاد را از جمله این موارد معرفی کرد.

سامانه ایده یکی دیگر از محورهای مورد اشاره رییس پژوهشگاه قوه قضاییه بود که درباره آن نیز توضیح داد: این سامانه بستری برای ارائه نظرات مردمی است، چنانچه ریاست قوه چند ماه قبل فراخوانی دادند تا از نظرات و راهکارهای مردمی استفاده نمایند و در واقع این سامانه بستری برای استفاده از ایده های مردمی است که در پژوهشگاه توسط کارگروه مجزا مورد آنالیز قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: رویکرد این است که از ظرفیت های بیرون قوه قضاییه و ظرفیت عموم مردم برای پیشبرد اهداف و کارهای قوه قضاییه استفاده گردد که بدون این امر تحمل بار سنگین فعالیت ها توسط قضات به تنهایی امکانپذیر نیست.

علم الهدی در تشریح جزییات بیشتر این سامانه از زمان افتتاح تا به امروز گفت: این سامانه از هفته گذشته تا به امروز 12 هزار بازدید داشته، 350 نفرهم عضو شدند (برای مطرح شدن ایده ها حتما باید به عضویت این سامانه درآیند) و 149 ایده در همین مدت کوتاه به ثبت رسیده است. ایده را هر کس می تواند به دو صورت اجمالی و تفصیلی ارائه کند و پس از این کارگروه هایی کار علمی و تخصصی می نمایند و در صورت لزوم از فرد ایده دهنده دعوت می نمایند که اگر لازم باشد ایده مطرح شده به طرح پژوهشی تبدیل می گردد.

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه با اشاره به رصد این فعالیت ها توسط ریاست دستگاه قضا کرد: نتایج مستقیما به ریاست دستگاه قضا ارسال خواهد شد و چنین کارهایی باعث تحول در دستگاه می گردد.

بخش دیگری از این گفت وگو به موضوع آلودگی هوا و حقوق عامه مردم برای برخورداری از حق هوای پاک اختصاص داشت. علم الهدی دراینباره نیز به وظایف قوه قضاییه در زمینه نظارت به حسن اجرای قوانین اشاره نمود و گفت: 10 تا 12 دستگاه اجرایی به ویژه سازمان محیط زیست در قانون هوای پاک متولی اجرای این قانون هستند و در خود قانون مسئول نظارت بر حسن اجرای درست قانون سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شده است اما حالا اگر سازمان ها و دستگاه ها به وظایف خود عمل نکردند، اینجا جایی است که قوه قضاییه باید وارد گردد و با مسئولی که ناقض حق مردم بوده، برخورد نمایند.

وی ادامه داد: مواد 31 و 32 در قانون هوای پاک برای قوه قضاییه وظایفی مشخص نموده است که یکی از وظایف و کارویژه قوه قضاییه رسیدگی به احیای حقوق عامه است.

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه به اصل 150 قانون اساسی مبتنی بر حق بر محیط زیست سالم اشاره نمود و گفت: اگر حقی نقض گردد قوه قضاییه ورود می نماید و اینجا جایی است که قوه قضاییه و دادستانی (مدعی العموم) به نمایندگی از مردم، با مسئولی که کوتاهی نموده برخورد می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 729

به "ثبت 149 ایده در سامانه ایده قوه قضاییه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت 149 ایده در سامانه ایده قوه قضاییه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید