کوشش رئیس جمهور چین برای شروع مذاکرات درباره مساله هسته ای کره شمالی

به گزارش وبلاگ مجله پریها، یک دیپلمات ارشد گفت: رئیس جمهور چین هفته آینده کوشش خواهد نمود تا رئیس جمهور آمریکا را برای از سرگیری مذاکرات بر سر مساله هسته ای کره شمالی تحت فشار قرار دهد.

کوشش رئیس جمهور چین برای شروع مذاکرات درباره مساله هسته ای کره شمالی

با تورهای سفر به چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، چین تنها شریک و متحد مهم کره شمالی به شمار می رود ولی پکن به شدت نارضایتی خود را از چهارمین آزمایش هسته ای پیونگ یانگ و پرتاب موشک بالستیک دوربرد کره شمالی اعلام کرده است.

چین از قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی نیز حمایت کرده است. البته چین بارها اعلام کرده است که تحریمها راه چاره اصلی حل و فصل مساله هسته ای کره شمالی نیست و تنها از سرگیری مذاکرات می تواند مناقشه بر سر تسلیحات هسته ای کره شمالی را حل و فصل کند.

لی بائو دونگ معاون وزیر خارجه چین تاکید نمود: ژی جین پینگ و باراک اوباما روسای جمهور چین و آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیت هسته ای که هفته آینده در واشنگتن برگزار خواهد شد، برای نخستین بار در سال 2016 میلادی ملاقات و درباره مساله هسته ای کره شمالی تبادل نظر خواهند کرد.

وی در ادامه توضیح داد: موضع چین درباره این مساله، ثابت بوده است. ما مصمم به خلع سلاح شبه جزیره کره هستیم. ما فکر می کنیم که این مساله باید به وسیله رایزنی و تبادل نظر، حل و فصل گردد. ما مصمم به برقراری صلح و ثبات در شبه جزیره کره هستیم. درباره این مساله مهم، روسای جمهور چین و آمریکا یک فرصت خواهند داشت تا دیدگاه های خود را مطرح نمایند.

پکن بارها خواهان از سرگیری مذاکرات شش جانبه بین کره جنوبی، کره شمالی، چین، آمریکا، روسیه و ژاپن شده است. مسکو نیز از کره شمالی خواسته است تا به میز مذاکره بازگردد.

مذاکرات هسته ای کره شمالی در سال 2008 میلادی به بن بست رسید و بارها کوشش برای از سرگیری این مذاکرات تا به امروز به جایی نرسیده است.

کره شمالی اعلام کرده است که این کشور موتور موشک با سوخت جامد را با موفقیت آزمایش کرد و کیم جونگ اون رهبر این کشور نیز نظاره گر آن بود، اقدامی که می تواند قدرت موشک های بالستیک پیونگ یانگ را افزایش دهد.

این ادعا در صورتی که تأیید گردد می تواند بدین معنی باشد که کره شمالی بدون توجه به تحریم های سازمان ملل متحد، به کار روی برنامه موشک بالستیک قاره پیما با سرعت ادامه می دهد. این در حالی است که تحریم های سازمان ملل متحد چنین فعالیت هایی را برای کره شمالی ممنوع کرده است.

کره شمالی پیشتر موشک هایی دور برد را آزمایش کرده است که از سوخت مایع استفاده می نمایند اما به نظر می رسید این کشور قادر به ساخت موشک های قاره پیمای دور برد با سوخت جامد نیست.

به رغم آنکه کره شمالی به پیشرفت هایش در زمینه برنامه موشکی بالستیک خود می بالد، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند این کشور تا ساخت موشک بالستیک قاره پیما که بتواند تهدیدی برای آمریکا باشد یک دهه یا شاید زمان بیشتری فاصله دارد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد این ماه در واکنش به آزمایش هسته ای ماه ژانویه کره شمالی تحریم های جدیدی را علیه این کشور اعمال کرد. آمریکا نیز اخیراً تحریم هایی جدید علیه کره شمالی اعمال کرده است.

به نظر می رسد مناقشات مربوط به دریای جنوبی چین نیز از مهمترین موضوعاتی خواهد بود که در ملاقات روسای جمهور چین و آمریکا مورد آنالیز قرار خواهد گرفت.

روابط چین و آمریکا نیز به خاطر اقدامات پکن در ساخت جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین به شدت تیره و تار شده است. آمریکا بارها خواهان متوقف شدن اقدامات چین در این منطقه شده است. آمریکا همچنین با اقدامات تحریک آمیزی مثل نزدیک کردن کشتی های جنگی خود به جزایر مصنوعی چین در دریای جنوبی چین، عملاً قصد تحریک پکن را داشته است.

چین ادعای مالکیت 90 درصد دریای جنوبی چین را مطرح کرده و سعی کرده است تا با ساخت جزایر مصنوعی این ادعای خود را تقویت بخشد. فیلیپین، تایوان، مالزی، برونئی و ویتنام نیز ادعای مالکیت بخشی از این دریا را مطرح کرده اند.

39

منبع: تسنیم
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 762

به "کوشش رئیس جمهور چین برای شروع مذاکرات درباره مساله هسته ای کره شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش رئیس جمهور چین برای شروع مذاکرات درباره مساله هسته ای کره شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید