تراشه های 3 نانومتری M3 اپل معرفی شدند؛ قوی تر از همواره

به گزارش وبلاگ مجله پریها، در رویداد دیشب اپل، بالاخره تراشه های 3 نانومتری M3 هم رسما معرفی شدند. تراشه های M3، M3 پرو و M3 مکس طبیعتا از پردازنده های سریع تری بهره می برند ولی در این میان مهم ترین ارتقاهای آن ها، مربوط به پردازنده گرافیکی است. این سه تراشه در مدل نو مک بوک پرو 14 و 16 اینچی مورد استفاده قرار می گیرند و آی مک 24 اینچی هم صرفا با چیپست M3 راهی بازار می گردد.

تراشه های 3 نانومتری M3 اپل معرفی شدند؛ قوی تر از همواره

تراشه M3 از پردازنده 8 هسته ای بهره می برد که بر اساس ادعای اپل، این پردازنده تا 35 درصد سریع تر از M1 است. اپل به طور تعیین اعلام ننموده که این پردازنده نسبت به M2 چه حرفی برای گفتن دارد. از سوی دیگر، باید به پردازنده گرافیکی با حداکثر 10 هسته اشاره کنیم که در این زمینه، 65 درصد سریع تر از پردازنده گرافیکی M1 محسوب می گردد. در کنار این پردازنده، می توانید از حداکثر 24 گیگابایت رم بهره ببرید و ضمناً نباید پشتیبانی از یک مانیتور اکسترنال را از قلم بیندازیم.

تراشه M3 پرو مجهز به پردازنده 12 هسته ای است و پردازنده گرافیکی آن حداکثر 18 هسته را ارائه می نماید که در زمینه گرافیکی، نسبت به M1 پرو حدود 40 درصد سریع تر محسوب می گردد. اپل می گوید پردازنده این تراشه در پردازش های تک رشته ای می تواند 30 درصد سرعت بیشتری نسبت به M1 پرو ارائه کند. در زمینه حافظه رم هم باید به پشتیبانی از نهایت 36 گیگابایت رم اشاره کنیم.

در نهایت باید به سراغ برترین تراشه در این خانواده یعنی M3 مکس برویم. اپل برای این تراشه از پردازنده 16 هسته ای استفاده نموده و پردازنده گرافیکی آن هم حداکثر 40 هسته در اختیار کاربر قرار می دهد که پردازنده تا 50 درصد سرعت بیشتری نسبت به M1 مکس دارد. کاربران در کنار این تراشه، می توانند از حداکثر 128 گیگابایت رم یکپارچه هم بهره ببرند. در خصوص پردازنده گرافیکی هم به بهبود 80 درصدی عملکرد نسبت به M1 مکس اشاره شده است.

از قابلیت های مهم این تراشه های 3 نانومتری، باید به پشتیبانی سخت افزاری از قابلیت های رهگیری پرتو و سایه زنی مش ها اشاره کنیم. این یعنی توسعه دهندگان بازی ها می توانند از این قابلیت ها نهایت استفاده را ببرند تا بازی ها در کامپیوترهای مک گرافیک بسیار مجذوب نماینده تری داشته باشند. یکی دیگر از قابلیت های مهم، Dynamic Caching نام دارد که این یعنی در زمینه تخصیص بی درنگ حافظه موردنیاز به پردازنده گرافیکی، عملکرد بسیار بهتری از خود نشان می دهند. این تعیینه منجر به بهبود عملکرد برنامه های مبتنی بر پردازنده گرافیکی و بازی ها خواهد شد.

با توجه به اینکه تراشه های M3 مبتنی بر لیتوگرافی 3 نانومتری هستند، بنابراین طبیعتا نسبت به نسل قبلی انرژی کمتری مصرف می نمایند. اپل مدعی شده که لپ تاپ های مک بوک پرو تازه می توانند حداکثر عمر باتری 22 ساعته ارائه دهند که البته این ادعا هم باید مورد آنالیز دقیقی قرار بگیرد. در نهایت اینکه اپل تصمیم گرفته تمام این تراشه ها را با سری M1 مقایسه کند، تا حدی نگرانی ایجاد می نماید و باید ببینیم آیا این تراشه ها نسبت به سری M2 هم بهبود قابل توجهی هستند یا نه.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 آبان 1402 بروزرسانی: 9 آبان 1402 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2304

به "تراشه های 3 نانومتری M3 اپل معرفی شدند؛ قوی تر از همواره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراشه های 3 نانومتری M3 اپل معرفی شدند؛ قوی تر از همواره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید