تجربه جهان در مواجهه با برف
به گزارش وبلاگ پریها، ترافیک و خیابان های پربرف و لرزان بخشی از خاطرات روز های زمستانی ما است؛ خاطراتی که با شهروندان شهر های برف گیر جهان در زمان بارش برف های سنگین مشترک است.
به گزارش شرق، در تهران پیش از شروع روز های برفی مخازن شن و ماسه در گوشه خیابان ها جا می گیرد و ستاد ها برف روبی نیز در منطقه ها تشکیل می گردد. پاک سازی معابر اصلی با شن پاشی و به کارگیری تجهیزات و ماشین آلات تخصصی برف روبی روش تهران برای برف روبی خیابان ها در روز های پربرف است. اما شهر های جهان برای برف روبی چه روش هایی به کار می گیرند؟ در مجله داخلی سازمان مدیریت پسماند شهرداری به تجربه بعضی از شهر های جهان در این زمینه ازجمله بوستون اشاره شده است.
این شهر مرکز و بزرگ ترین شهر استان ماساچوست در آمریکا است که یکی از نمونه های مناسب رویکرد مدیریت شهری در به کارگیری از داده های بزرگ و ابزار های دیجیتال در مبارزه با سرمای شدید زمستان و چالش بارش برف و برف روبی حین و پس از آن است. در این شهر و شهر های اطراف آن به طور میانه سالانه 45 اینچ برف می بارد و این یکی از دلایل مهم برای به کارگیری ابزار ها و روش های پیشرفته برای برف روبی از معابر است.
بوستون خانه بیش از 700 ماشین برف روبی تا سال 2014 بوده است؛ اما هیچ راه چاره کارآمد مناسبی برای استقرار و استفاده از آن ها در آب و هوای متغیر و غیرمنتظره نداشت تا زمانی که این شهر از سیستم اطلاعات جغرافیای GPS برای برف روبی استفاده کرد. سامانه ای که در بوستون استفاده می گردد SnowCOP نام دارد و در آن به جای اسقرار کامیون ها برای برف روبی، از GPS و نرم افزار نقشه برداری برای سازمان دهی اقدامات برف روبی استفاده می نماید.
این سامانه یک GPS را شامل می گردد که به کامیون های برف روبی متصل است و این دستگاه ها اطلاعات مکانی واقعی را در هر دقیقه به یک مرکز شهری که به آن متصل هستند، انتقال می دهند. در بوستون با استفاده از این سامانه شرایط وسیله نقلیه در هر دقیقه تحت شرایط برفی در 30 هزار خیابان بوستون تعیین می گردد. بعلاوه در هر دقیقه نقشه ای از خیابان هایی که برف روبی در آن ها صورت گرفته است یا نه، تعیین خواهد شد.
خیابان هایی که قبلا برف روبی شده اند، به رنگ سبز و خیابان هایی که برف روبی نشده اند، به رنگ قرمز نشان داده خواهند شد و این اقدام در افزایش ایمنی جاده ها و رفاه حال شهروندان بسیار مؤثر خواهد بود.
برف روبی ایسلندی ها با چشمه های آب گرم
در اروپا نیز روش های جالبی برای برف روبی سطح شهر ها استفاده می گردد که با توجه به شرایط آب و هوایی هر کشور و اندازه بارش برف متغیر است. برای مثال در ایسلند، کشوری که به علت نزدیکی به عرض های جغرافیایی بالا از زمستان های برفی و سردی برخوردار است، در عین حال چشمه های آب گرم متعددی نیز دارد. ایسلندی ها از این چشمه ها برای برف روبی و ذوب برف ها بدون یاری به ابزار دستی استفاده می نمایند و از آب روان چشمه های آب گرم و به وسیله لوله های پلاستیکی آب زیرزمینی برای انتقال آب ولرم در سطح شهر و ذوب برف ها استفاده می نمایند.
به جای برف روبی، پیاده رو ها را گرم کنیم!
در اسکاندیناوی، در شهر هایی مانند اسلو مرکز نروژ و هلسینکی مرکز فنلاند، دولتمردان از نصب المنت های الکتریکی در پیاده رو ها برای برف روبی معابر و سطح شهر یاری گرفته اند. مقامات این کشور ها معتقدند گرم کردن پیاده رو ها مقرون به صرفه تر از پاک کردن سطوح از برف و یخ است. از طرفی این اتفاق باعث شده مراجعه به بیمارستان ها به علت حوادثی مانند شکستگی های ناشی از لیز خوردن در برف و یخ بندان کاهش یابد.
لوله کشی برای برف روبی در ژاپن
در ژاپن، کشور شکوفه های گیلاس در آسیای دور، شهری برفی به نام ساپرو وجود دارد که سالانه به طور میانه شش متر برف به خود می بیند. در این شهر و سایر شهر های برفی ژاپن، در وسط خیابان ها ابزاری به نام اسپرینکلر یا شست و شو لوله های ذوب برف را نصب نموده اند و آب های زیرزمینی گرم را در وسط خیابان ها می پاشند تا برف ذوب گردد.
به کارگیری نمک و سایت های برف روبی در استونی
در تالین، مرکز استونی، کشوری در منطقه بالتیک اروپا، از هفت مکان برای حمل و جابه جایی برف استفاده می گردد. این سایت ها به صورت مساوی در ابعادی تعیین در سرتاسر شهر توزیع هستند و فاصله از سایت های برف روبی کمتر از پنج کیلومتر است. در زمستان سال 2014، هزارو 700 مرتبه جمع آوری برف و انتقال به سایت ها انجام شد.
برف از ایستگاه های حمل ونقل عمومی، تقاطع ها، پل ها و خیابان های باریک مورد استفاده حمل ونقل عمومی پاک سازی و به سایت ها منتقل می گردد. از آنجا که خیابان های شهر قدیم تالین بسیار باریک است، برف نیز در زمستان به طور مرتب از این مکان ها برداشته و جابه جا می گردد. در تالین از نمک پاشی نیز برای برف روبی استفاده می گردد که البته این مسئله به موقعیت مکانی، جمعیتی و مواردی از این دست بستگی دارد و در همه معابر و مکان ها این روش کاربردی ندارد.
منبع: فرارو