انتخاب لوستر مناسب راهرو

به گزارش وبلاگ مجله پریها، انتخاب لوستر مناسب برای یک راهرو می تواند چالش برانگیز باشد. برخلاف بیشتر اتاق ها، راهروها معمولاً از هیچ نور طبیعی بهره مند نمی شوند و اغلب فضای کافی برای روشن کردن چراغ وجود ندارد. این بدان معناست که باید وسایل روشنایی در راهرو تعبیه شود، اما یافتن وسایلی متناسب با عرض باریک فضا و ارتفاع سقف ها می تواند چالش خاص خود را داشته باشد.

انتخاب لوستر مناسب راهرو

طراحان داخلی دستورالعمل های کلی برای انتخاب سایز، ارتفاع و میزان روشنایی لوستر با توجه به فضای راهرو را ارائه می دهند که در ذیل به آن ها پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

نکات مهم هنگام انتخاب لوستر مناسب

  • ارتفاع لوستر نسبت به کف راهرو

برای متخصصین و طراحان داخلی حرفه ای یک قانون وجود دارد و آن این است که لوستر نباید کمتر از 2 متر از کف زمین فاصله داشته باشد. این استاندارد طراحی برای راهروهایی که ارتفاع سقف آن ها 2.5 متر است، نیز مناسب می باشد.

برای رعایت این قانون شما می توانید یک سایز کوچک تر انتخاب کنید تا با این فاصله همخوانی داشته باشد. اگر ارتفاع سقف راهرو بلندتر از این حد باشد، قاعدتاً لوستر نیز باید به همان اندازه بالاتر رود. راهروهایی که سقف آن ها بیش از 3 متر ارتفاع دارد، همان فاصله 2 متری تا زمین باید رعایت شود.

  • سایز لوستر

فاکتور دیگری که در انتخاب این المان روشنایی برای طراحان حائز اهمیت می باشد، سایز آن است. هنگامی که سقف از حد معمول بلندتر بوده یا راهرو در طبقه دوم قرار گرفته باشد، اندازه لوستر باید 2 الی 3 سایز بزرگ تر باشد. در چنین راهروهایی به دلیل بلند بودن سقف، لوستر، کوچک به نظر می آید، از این رو سایز آن را باید بزرگ تر انتخاب کرد تا با فضا همخوانی داشته باشد.

  • میزان نور

این المان ها با توجه به تعداد و نوع لامپ هایی که در آن ها نصب شده از میزان نور و روشنایی متفاوت برخوردار هستند. متخصصین نورپردازی با یک فرمول ساده، میزان روشنایی آن ها را با متراژ فضای راهرو هماهنگ می کنند. در این فرمول طول اتاق در عرض آن و سپس در 1.5 ضرب می شود.

این عدد میزان برق مورد نیاز برای روشن نمودن راهرو بر اساس وات را نشان خواهد داد. برای مثال اگر طول و عرض یک اتاق 10 در 10 باشد، باید این دو عدد را در هم ضرب نمود و نتیجه حاصله را نیز در 1.5 ضرب کرد. میزان برق مورد نیاز لوستر در این مورد باید 150 وات باشد. این نکته را مد نظر داشته باشید که گاهی لازم است از یک یا چند عدد لامپ در یک المان استفاده شود.

ایده های لوستر مناسب راهرو

  • ایجاد نقطه کانونی

با استفاده از یک لوستر می توانید یک نقطه کانونی را در راهرو ایجاد کنید. ایجاد سایه روشن در یک راهرو کوچک یا باریک به نظر می رسد که جذاب باشد. خطوط و جزئیات ریز یک آویز می تواند در ایجاد یک طرح مدرن یا کلاسیک موثر باشد.

  • انتخاب چند مدل روشنایی

وقتی نوبت به روشنایی یک راهرو می رسد، مهم است که به فضایی که می خواهید ایجاد کنید، فکر کنید. شما ممکن است برای استفاده عملی و روزمره، از یک لوستر و برای احساس گرم تر و جوی بهتر هنگام حضور مهمانان، از چراغ های دیواری استفاده کنید. ترکیب هر دو در یک فضا امکان تطبیق پذیری بهتر را فراهم می کند، و در عین حال به ایجاد بافت در فضا کمک می کند.

  • تضاد لوستر با رنگ راهرو

با انتخاب یک لوستر متضاد با رنگ راهرو، از یکدست شدن و مورد توجه بیش از حد قرار دریافت فضا جلوگیری کنید. این تضاد باعث می شود چشم افراد هنگام گذر از این مکان، خسته نشود. اگر کاغذ دیواری آبی در راهرو استفاده کرده اید، انتخاب یک لوستر طلایی می تواند ایده بسیار زیبایی باشد.

  • استفاده از لوسترهای آویز

لوسترهای آویز باید به راهروهایی با سقف بسیار بلند اختصاص یابد که در آنها فضای زیادی برای آویزان کردن وجود دارد، بدون اینکه به جایی نزدیک سطح سر برسند. اگر ارتفاع راهرو شما به اندازه کافی بلند باشد، لوسترهای آویز بزرگ می توانند یک روش جالبی برای برجسته سازی ارتفاع فضا باشند و در عین حال به زیبایی و نور زیاد محیط کمک کنند.

در حقیقت، از آنجا که چراغ های آویز، غالباً لامپ های بیشتری نسبت به وسایل کوچکتر دارند، عملکرد بسیار خوبی انجام می دهند. این گزینه را اگر سقف تزئینی یا در دارید، در نظر بگیرید، زیرا یک وسیله روشنایی بسیار جذاب، باعث می شود چشم شما به سمت بالا حرکت کند، و در عین حال به معنای واقعی کلمه جزئیات را برجسته می کند.

  • ایجاد ظاهری سنتی

برای ایجاد ظاهری سنتی از لوسترهایی با طرح و نقش قدیمی، سایز کوچک و به تعداد دو یا سه عدد استفاده کنید. بکار بردن این ایده در راهروهایی که نمای آجری یا بافتی سنتی دارند، می تواند فضایی ایده آل و نوستالژیک را بوجود بیاورد.

  • استفاده از لوسترهای کوچک متصل

برای داشتن یک گزینه روشنایی موثر در یک راهرو تاریک، با یک ردیف از لوسترهای کوچک متصل بهم، شکلی یکپارچه ایجاد کنید. این لوسترها، در عین ظرافت، نور داخل یک فضا را به حداکثر می رسانند.

  • استفاده از لوستر براق فلزی

نوع طرح و مدل لوستر باید با فضای کلی راهرو سازگاری داشته باشد. برای مثال در راهرویی که به سبک مدرن طراحی شده، نصب یک لوستر براق فلزی نمایی بسیار شیک و زیبا ایجاد خواهد نمود.

  • لوستر مناسب راهرو دو طبقه

در راهرویی که در طبقه دوم قرار گرفته و دارای پنجره است، طراحان پیشنهاد می دهند که لوستر به گونه ای نصب شود که افراد از بیرون پنجره بتوانند آن را مشاهده کنند. در این صورت فضای راهرو از بیرون خانه شیک تر به نظر می آید.

برای راهروهای دو طبقه بهتر است از مدل هایی که دو الی سه ردیف دارند، استفاده شود؛ زیرا آن ها نه تنها روشنایی لازم برای فضا را فراهم می کنند، بلکه هم از پایین پله ها و هم از بالای آن زیبا و جذاب به نظر می آیند.

  • استفاده از لوستر کریستال

نمای لوستر در مدل های کریستالی، بهترین گزینه برای خانه هایی است که به سبک کلاسیک طراحی شده اند. کریستال های به کار رفته در آنها، نور را منعکس می کنند و زیبایی فوق العاده ای به فضا می بخشند.

نکات پایانی

راهرو، هم یکی از مهم ترین و هم یکی از مناطق بسیار چشمگیر در دکوراسیون داخلی می باشد. انتخاب لوستر در خانه هایی که راهروی آنها فضای کمی دارد، بسیار مشکل است. علاوه بر آن، حتی در خانه هایی که راهروی آنها بزرگ است نیز، این فضا اغلب فاقد سبک و ماده می باشد.

این مکان بسیار پر اهمیت است، زیرا هنگام رفتن از خانه و بازگشت به آن، شما از این مکان عبور می کنید و هنگام ورود مهمانان نیز، در این محل از آن ها استقبال به عمل می آورید.

نورپردازی خوب یکی از بهترین راه ها برای اطمینان از این است که سالن ورودی شما اولین تأثیر مثبت را ایجاد می کند. همچنین به یاد داشته باشید که یک لوستر راهرو باید به طور کلی در مرکز دقیق فضا آویزان شود.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1209

به "انتخاب لوستر مناسب راهرو" امتیاز دهید

1 کاربر به "انتخاب لوستر مناسب راهرو" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب لوستر مناسب راهرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید