آیا تعرض به قلعه جوقین شهریار تمام می شود؟

به گزارش وبلاگ مجله پریها، ایسنا/ بدنبال آخرین خبرهای بدست رسیده، این پرسش مطرح می شود که آیا تعرض به قلعه جوقین شهریار تمام می شود؟

آیا تعرض به قلعه جوقین شهریار تمام می شود؟

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درحالی از آغاز حدس های باستان شناسی برای مشخص عرصه و حریم خبر داده که مدیر وقت میراث فرهنگی شهریار (محسن سعادتی) که اکنون معاون میراث فرهنگی استان تهران است، سال 1399 با شهرداری این منطقه و اداره کل میراث فرهنگی تهران برای اختصاص بودجه و مشخص عرصه و حریم این قلعه و تعداد دیگری از تپه های تاریخی شهریار مکاتبه کرده بود.

همان سال، مرتضی ادیب زاده، معاون میراث فرهنگی استان تهران که اکنون مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، از درخواست اعتبار برای تپه جوقین خبر داده و گفته بود که حدود 10 تپه از جمله تپه جوقین در فهرست اضطراری قرار داشتند که مشخص عرصه و حریم و میله گذاری (دیوار کشی) شوند، اما متاسفانه اعتبارات تخصیص یافته تنها 50 درصد اعتبارات مد نظر ما بود و ما پول و بودجه ای برای انجام این کار نداشتیم. تپه و قلعه جوقین تا امروز بدون دریافت اعتبار، بی عرصه و حریم همچنان در معرض تعرض بوده و رها شده است.

به گفته محمد حسن سالک اکبری، سرپرست هیأت باستان شناسی قلعه جوقین این قلعه محوطه ای مهم و پهناور است که در شهر وحیدیه از توابع شهرستان شهریار واقع شده است. این محوطه در تاریخ 5 آذر 1379 در بررسی های فرشید مصدقی، باستان شناس به ثبت رسید و آن را به دوره ای تاریخی (ساسانی) و اسلامی نسبت داده اند.

او همچنین به تعرض هایی که در سالهای گذشته به این قلعه شده، اشاره کرد و اضافه نمود: با توجه به اینکه قلعه جوقین در داخل شهر قرار گرفته است، همواره از طریق عوامل مختلفی با فعالیت های عمرانی و شهرسازی در معرض تهدید بوده و چه بسا که بخش هایی از آن نیز در سالیان گذشته دچار آسیب و نابود شده است.

این باستان شناس گفت: اصلی ترین اقدامی که می توانست از طریق میراث فرهنگی صورت گیرد، تعریف پروژه مشخص عرصه و پیشنهاد حریم و همچنین مستندنگاری وضع موجود و شناسایی عوامل مخرب فعال پیرامون محوطه بود که این مهم با پیگیری های اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران و مجوز پژوهشکده باستان شناسی انجام شد.

سالک اکبری با بیان اینکه در مجوزی که برای حدس این محوطه صادر شد، کار حدس و فعالیت میدانی آغاز شده، اظهار کرد: امیدواریم این حدس نقطه آغازی به منظور حفظ این محوطه و همچنین معرفی هرچه بهتر آن باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2109

به "آیا تعرض به قلعه جوقین شهریار تمام می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا تعرض به قلعه جوقین شهریار تمام می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید