آنفلوآنزا طیور مازندران را تهدید نمی کند

به گزارش وبلاگ مجله پریها، موردی از ابتلای طیور بومی و صنعتی مازندران به آنفلوآنزای پرندگان گزارش نشده است.

آنفلوآنزا طیور مازندران را تهدید نمی کند

محمدحسن گلپایگانی مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: در راستای برنامه ملی رصد و پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بازدید هایی از واحد های صنعتی و بومی مرغ انجام شد و موردی از ابتلا یا تلفات بر اثر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.

او اضافه کرد: مصرف مرغ های بسته بندی شده به علت نظارت بهداشتی دامپزشکی در روند استحصال آن ها مسئله ای ندارد

گلپایگانی با بیان اینکه در واحد های بومی پرورش طیور هم هیچگونه تلفاتی گزارش نشده است از پرورش دهندگان طیور محلی خواست با توجه به حضور پرندگان مهاجر در استان، مرغ و اردک هایشان را در شالیزار ها رها ننمایند و مکان های نگهداری را مسقف نمایند

مدیرکل دامپزشکی مازندران از پرورش دهندگان طیور صنعتی نیز خواست با توجه به رسیدن فصل سرما، سیستم های قرنطینه ای را تشدید نمایند

او اضافه کرد: فروش مرغ های زنده در بعضی بازار های محلی یا در کنار خیابان ها همچنان یکی از عوامل خطرزا است و مردم از خرید مرغ های زنده خودداری نمایند.

وی در خاتمه گفت: به همه همکاران ابلاغ شده تا در صورت مشاهده پرندگان با علایم مشکوک به بیماری، مراتب را به نزدیک ترین اداره دامپزشکی اطلاع دهند.

گلپایگانی اضافه کرد:علاوه بر حضور فعال گروه های دامپزشکی استان در بازار های هفتگی و تالاب ها، ورود و خروج خودرو های حمل طیور نیز در ورودی ها و خروجی های استان کنترل قرنطینه ای می گردد.

ویروس عامل بیماری آنفلوآنزا به وسیله پرندگان مهاجر آبزی می تواند آلودگی را به نقاط دیگر منتقل کند و تماس با مدفوع پرندگان مهاجر، ورود عامل بیماری به وسیله بازدیدنماینده ها، آب آشامیدنی، دان آماده یا مواد تشکیل دهنده دان می تواند سبب انتقال ویروس گردد

تمام پرندگان نسبت به ویروس آنفلوآنزا حساس هستند، اما مرغ و خروس، کبوتر، بوقلمون، شترمرغ، کبک، اردک، بلدرچین و قرقاول و همینطور پرندگان زینتی مانند طوطی و مینا از بقیه حساس تر هستند.

خبرنگاران مازندران ساری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 آبان 1401 بروزرسانی: 25 آبان 1401 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2171

به "آنفلوآنزا طیور مازندران را تهدید نمی کند" امتیاز دهید

1 کاربر به "آنفلوآنزا طیور مازندران را تهدید نمی کند" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنفلوآنزا طیور مازندران را تهدید نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید