آموزش کاشت جعفری؛ از انتخاب بذر تا نحوه برداشت

به گزارش وبلاگ مجله پریها، جعفری یکی از پرخاصیت ترین سبریجات است که به خاطر عطر و طعم خاص خود هواداران زیادی دارد. از جعفری در پخت و پز هم بسیار استفاده می گردد و اگر قصد دارید از محصول ارگانیکی بهره ببرید که خودتان در خانه پرورش داده اید در این مطلب از سایت خبرنگاران کاشت جعفری در گلدان را بیاموزید.

آموزش کاشت جعفری؛ از انتخاب بذر تا نحوه برداشت

زمان مناسب برای کاشت جعفری در گلدان

زمان کشت جعفری در منطقه ها گرمسیری ایران از ابتدای فصل پاییز آغاز شده و تا اواسط پاییز ادامه می یابد. با توجه به اینکه بذر جعفری دیر جوانه می زند در کاشت آن باید عجله کرد تا برداشت آن با دیگر سبزی ها هم زمان گردد. بعلاوه در منطقه ها سردسیری کاشت آن پس از خطر یخبندان و از اوایل بهار آغاز شده و تا اواخر بهار ادامه پیدا می نماید.

آموزش مراحل کاشت جعفری در گلدان

1- تهیه بذر جعفری مرغوب

برای تهیه بذر جعفری مرغوب به مراکز باغبانی معتبر مراجعه نموده و بذر مورد احتیاج خود را تهیه کنید. بذر جعفری مرغوب باید تازه و کاملاً سالم باشد تا به راحتی جوانه زده و رشد کند.

2- خیساندن بذرها در محلول آب و مایع ظرف شویی

بذر جعفری دارای پوسته ای سخت و محکم است. برای شکستن این پوسته و یاری به جوانه زدن بذر، یک قطره مایع ظرف شویی را به حدود یک لیتر آب ولرم اضافه کنید و بذرها را برای یک ساعت درون این محلول بریزید. سپس می توانید برای تسریع بیشتر در جوانه زدن گیاه بذرها را به مدت یک شبانه روز در آب معمولی قرار دهید. بعد از طی شدن این زمان بذرهای متورم شده را در یک صافی یا پارچه ریخته و اجازه دهید خشک شوند.

3- انتخاب گلدان مناسب

نوع گلدان چندان مهم نیست و برای کاشت جعفری می توانید از انواع گلدان ها با مقدار های مختلف بهره ببرید ولی پیشنهاد می کنیم از گلدان های سفالی و با قطر عظیم بهره ببرید تا بتوانید جعفری بیشتری را در گلدان پرورش دهید. بعلاوه دقت داشته باشید که گلدان شما باید دارای زهکشی مناسبی باشد.

4- تهیه خاک مناسب

جعفری بیشترین رشد خود را در خاک هایی با بافت سبک و شنی دارد. بعلاوه حاصلخیزی خاک گلدان هم از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو، می توانید خاک باغچه را با مقداری ماسه، خاک برگ و هوموس مخلوط کنید و درون گلدان خود بریزید.

5- مرطوب کردن خاک

بعد از اینکه خاک را درون گلدان ریختید، با استفاده از یک آب پاش، خاک را مرطوب نموده و به یاری یک بیلچه باغبانی خاک را مخلوط کنید. دقت داشته باشید در این کار افراط نکنید و اجازه ندهید خاک به گل تبدیل گردد.

6- کاشت بذر جعفری در گلدان

در این مرحله با استفاده از بیلچه سطح خاک را کاملاً صاف کنید. سپس درون خاک با یاری انگشت خود گودال هایی به عمق 6 تا 8 میلی متر از سطح خاک ایجاد کنید. فاصله این گودال ها از یکدیگر هم باید حدود ده سانتی متر باشد. بعد از این کار درون گودال های ایجاد شده بذر جعفری خود را قرار دهید و روی آن را با خاک گلدان بپوشانید. (بعلاوه می توانید ابتدا بذر جعفری را در سینی نشا بکارید و سپس بعد از جوانه زدن آنها را به گلدان منتقل کنید.)

7- آبیاری و مراقبت اولیه

بعد از کاشت بذرها در گلدان با استفاده از یک آب پاش سطح خاک را هم به خوبی آبیاری کنید. این کار را به نحوی انجام دهید که به محل قرارگیری بذرها آسیبی نرسد.

8- جوانه زدن و مراقبت از گیاه

بذر جعفری به کندی جوانه می زند و جوانه زدن آن در شرایط محیطی مناسب، حدود 20 تا 25 روز طول می کشد. بعد از جوانه زدن گیاه، گلدان خود را در مکانی نورگیر مانند تراس یا پشت پنجره قرار دهید. دقت داشته باشید که همیشه سطح خاک گلدان باید مرطوب باشد تا جعفری به خوبی به رشد خود ادامه دهد.

شرایط محیطی مورد احتیاج برای نگهداری از جعفری در گلدان

1- دما

جعفری جزء سبزی های فصل سرد است. برای کاشت جعفری در منطقه ها با آب و هوای خیلی سرد، باید پیش از آغاز سرما بوته های گیاه با نایلون یا گونی پوشانده شوند تا از سرمازدگی گیاه پیشگیری گردد. دمای مناسب برای رشد جعفری دمای 21 درجه سانتی گراد است.

2- خاک

مناسب ترین خاک برای کاشت جعفری در گلدان، خاک های سبک و شنی با هوموس و خاک هایی با بافت لومی شنی است. جعفری در خاک های با حاصلخیزی زیاد خوب رشد می نماید. استفاده از خاک های اسیدی یا خاک های شور، برای کاشت این سبزی مناسب نیست.

3- آبیاری

جعفری در برابر کم آبی مقاومت بالایی دارد. در طول فصل تابستان برای داشتن محصولی مطلوب، گیاه را هر روز آبیاری کنید. آبیاری باید به نحوی باشد که در فاصله بین دو آبیاری خاک گلدان مرطوب باشد و به صورت کامل خیس نگردد. در فصل سرما گیاه به آب کمتری احتیاج داشته و می توانید اجازه دهید خاک در فاصله دو آبیاری خشک گردد.

4- نور

جعفری گیاهی سایه دوست است، از این رو، از قرار دادن گلدان ها در مقابل نور مستقیم خورشید به مدت طولانی اجتناب کنید. برترین محل برای قرار دادن گلدان جعفری، تراس و پنجره های جنوبی آپارتمان است. بعلاوه می توانید از چراغ های فلورسنت بهره ببرید و آن ها را در فاصله 5 سانتی متری گلدان قرار دهید.

5- کود دهی

برای افزایش فراوری برگ جعفری می توانید در هر ماه خاک گلدان خود را با کود ریز معذی تغذیه کنید. ضمناً می توانید پیش از کاشت جعفری هم به خاک آن مقداری هوموس یا کمپوست اضافه کنید.

6- آفات و بیماری ها

فاسد شدن ساقه اصلی، ایجاد خال هایی بر روی برگ ها، کرم ها، پشه هویج و کرفس از مهم ترین آفت های جعفری هستند. برای از بین بردن خال های روی برگ ها و فاسد شدن ساقه اصلی، برگ های مبتلا را بچینید و به آن کمتر آب بدهید.

زمان و نحوه برداشت جعفری

برداشت برگ جعفری معمولاً از اواسط خرداد ماه تا اواسط آبان ماه ادامه پیدا می نماید. برای برداشت جعفری با استفاده از یک قیچی تیز برگ ها و ساقه گیاه را بچینید و از طعم و خواص جعفری لذت ببرید.

سخن آخر

در این مقاله با مراحل کاشت جعفری و شرایط مناسب برای پرورش آن آشنا شدید. اگر قصد دارید سبزیجات مختلفی را در خانه پرورش دهید می توانید مقالات مرتبط با کاشت ریحان و کاشت سیر در گلدان را هم در خبرنگاران بخوانید. بعلاوه اگر تجربه ای در زمینه کاشت سبزیجات و به خصوص کاشت جعفری دارید، لطفاً نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1721

به "آموزش کاشت جعفری؛ از انتخاب بذر تا نحوه برداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش کاشت جعفری؛ از انتخاب بذر تا نحوه برداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید