پیرترین لاکپشت که از دو جنگ جهانی جان سالم به در برده!

به گزارش وبلاگ مجله پریها، خبرنگاران: هر یک از موجودات زنده طول عمری دارند. هر چند عدد آن دقیق نیست، اما کمی بیشتر یا کمتر از محدوده تعیین شده عمر می کنند. همچنین طول عمر موجودات مختلف با هم متفاوت است. برخی بیشتر و برخی کمتر عمر می کنند. مثلا یک روزه ها، کمترین طول عمر را در میان حیوانات روی زمین دارند، چون همان طور که از نامشان پیداست تنها 24 ساعت عمر می کنند. اما خانواده لاکپشت ها تا سنین بالا عمر می کنند.

پیرترین لاکپشت که از دو جنگ جهانی جان سالم به در برده!

در سال 2018، پیرترین حیوان زنده روی زمین، یک لاکپشت 186 ساله بود. علاوه بر خانواده لاکپشت ها، موجود دیگری که رکورد طول عمر را دارد، یک جانور نرم تن دریایی است. این موجود در آب های سرد منطقه ایسلند کشف شد.

دانشمندان دانشگاه بانگور ثابت کردند که این موجود 507 سال سن دارد. اما متاسفانه او در فرآیند معین سن درگذشت. هرچند می توان طول عمر را تخمین زد، اما زندگی و مرگ واقعا غیرقابل پیش بینی است. سایر موجودات هم مثل انسان ممکن است خیلی زودتر یا دیرتر از زمان پیش بینی شده بمیرند.

معین سن دقیق حیوانات مشکل است. برخی منابع نشان می دهند که موجودات دریایی هزاران سال عمر می کنند. هرچند هیچ سند رسمی یا دقیقی وجود ندارد.

طول عمر لاکپشت ها

لاکپشت ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: گونه های کوچک و بزرگ. طول عمر لاکپشت ها بسته به نژادشان متفاوت است. گونه های کوچک که اغلب به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند بین 30 تا 40 سال عمر می کنند. گونه های بزرگتر مثل لاکپشت های دریایی حدود 80 سال عمر می کنند. در برخی موارد، لاکپشت ها بسیار بیشتر از این حد عمر کرده اند.

چرا لاکپشت ها عمر طولانی دارند؟

نظریه های زیادی درباره طول عمر لاکپشت ها وجود دارد. برخی دلایل آن، کندی متابولیسم، سبک زندگی سالم و تمایل به تولیدمثل است. لاکپشت ها به طور کلی کند هستند و این باعث می شود دیرتر از سایر موجودات پیر شوند.

لاکپشت ها عادات غذایی بسیار سالمی دارند. مثلا لاکپشت غول پیکر گالاپاگوس کاملا گیاهخوار است. رژیم غذایی آن ها معمولا فاقد کلسترول است و بیشتر از سبزیجات و چربی ها تشکیل شده است. برخلاف سایر حیوانات که در معرض آسیب یا کشته شدن هستند، لاک لاکپشت ها از آن ها محافظت می کند. این باعث می شود امنیت و در نتیجه زمان بیشتری برای تولیدمثل داشته باشند.

با جاناتان آشنا شوید

به سختی می توان باور کرد که لاکپشتی که در دهه 1930 به جهان آمده، هنوز زنده باشد، اما این دقیقا وضعیت پیرترین لاکپشت زنده جهان است. نه تنها جاناتان پیرترین لاکپشت زنده است، بلکه پیرترین حیوان شناخته شده در جهانست. احتمال زیادی دارد که این لاکپشت کاملا نابینا باشد. با این حال، هنوز فعال است و آزادانه راه می رود. این لاکپشت معمولا در یکی از جزایر سنت هلنا در اقیانوس اطلس جنوبی زندگی می کند.

حقایق جالب درباره جاناتان

جاناتان 65 سال بیشتر از پیرترین انسان روی زمین عمر کرده است.

جاناتان هنوز میل جنسی زیادی دارد و این نشان می دهد که در وضعیت سلامتی خوبی به سر می برد.

جاناتان با وجود نابینایی، حس شنوایی خوبی دارد.

او عاشق موز است و از خوردن خیار، کاهو، کلم و سیب لذت می برد.

هرچند جاناتان در حال حاضر لقب پیرترین لاکپشت را دارد، اما همیشه پیرترین نبوده است.

لاکپشتی به نام ادوایتا

ادوایتا پیش از مرگش در سال 2006، پیرترین لاکپشت جهان بود. او به سن 250 سال رسیده بود. این لاکپشت غول پیکر یکی از پیرترین موجودات جهان بود. سربازان بریتانیایی آن را از جزایر سیشل به باغ وحشی در هند برده بودند. ادویتا بزرگترین جاذبه باغ وحش هند بود که بر اثر بیماری مرد.

لاکپشتی به نام هریت

هریت هم قبل از مرگ عمر طولانی داشت. این لاکپشت گالاپاگوس در 175 سالگی در استرالیا درگذشت. مرگ او بر اثر نارسایی قلبی بود.

منبع: celebspulse

منبع: برترین ها
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 586

به "پیرترین لاکپشت که از دو جنگ جهانی جان سالم به در برده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیرترین لاکپشت که از دو جنگ جهانی جان سالم به در برده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید