پارکی در مرز ایران و ارمنستان (تور ارمنستان)

به گزارش وبلاگ مجله پریها، سلام نو: پارک ملی کنتال با هفت هزار هکتار وسعت، در شمال استان آذربایجان شرقی و در مرز بین المللی ایران با جمهوری ارمنستان واقع شده است. پوشش گیاهی منحصربه فرد، گونه های متنوع جانوری و قرارگیری در ساحل رود ارس این منطقه را حائز اهمیت نموده اند. این پارک ملی بخشی از پناهگاه حیات وحش کیامکی محسوب می گردد و از جمله جاهای دیدنی جلفا به شمار میرود. جلوه های ژئوپارکی و بقایای سنگ های آسیاب های آبی قدیمی از دیگر ویژگی های متمایزکننده منطقه کنتال به شمار می روند. در اوایل بهار نیز رویش لاله های رنگارنگ در دامنه های کنتال و قلعه علی بیگ منظره بی نظیری را می آفرینند.

پارکی در مرز ایران و ارمنستان (تور ارمنستان)

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

پارک ملی کنتال که از منطقه ها مهم طبیعی استان آذربایجان شرقی است، با وسعت 7000 هکتار در شمال استان آذربایجان شرقی و مرز بین المللی با جمهوری ارمنستان واقع شده است. این منطقه با ویژگیهای خاص طبیعی از جمله پوشش گیاهی منحصر به فرد و وجود حیات وحش با گونه های متنوع جانوری و بعلاوه واقع شدن در کنار رودخانه ارس و منطقه گسترده کیامکی از اهمیت ویژه برخوردار است. پارک ملی کنتال بخش شمال شرقی پناهگاه حیات وحش کیامکی محسوب میشود که در سال 1390 به پارک ملی ارتقا یافته است. جلوه های کم نظیر ژئوپارکی و بقایای سنگهای آسیابهای آبی قدیمی بر قابلیتهای گردشگری کنتال افزوده است. در اوایل بهار نیز رویش لاله های رنگارنگ در دامنه های کنتال و قلعه علی بیگ به صورت زیبایی خودنمایی می نمایند.

پارک ملی کنتال با توجه به پتانسیل های بی نظیر به عنوان بالاترین سطح پارک ملی محیط زیست استان آذربایجان شرقی ثبت شده است.

پوشش گیاهی و گونه های شاخص پارک ملی کنتال را باید در ردیف گونه های گیاهی ویژه محسوب کرد. تنوع گونه های گیاهی که بیش از 450 گونه را شامل میشود شامل ارس، پده، افرا، داغداغان، بنه، گلابی وحشی، سنجد، گز، زرشک و نسترن و… است که از ویژگیهای ویژه منطقه بشمار میرود.

پارک ملی کنتال فاقد هر گونه سکونتگاه انسانی است و تعارضات مانند اراضی یا مستثنیات درآن حداقل بوده و هیچ گونه فعالیت معدنی یا صنعتی در این منطقه وجود ندارد، نزدیکی به رودخانه ارس و جاده نوار مرزی، مرزبندی طبیعی و انسان ساختی را برای ضلع شمالی این منطقه بوجود آورده است، بطوریکه این منطقه صخره ای و غیر قابل نفوذ و دارای شیب بالا است.

حیات وحش و گونه های جانوری کنتال (یا کمتال) نیز در نوع خود بسیار شاخص است. تنوع گونه های جانوری حدود 350 گونه است که شاخص ترین آنها کل و بز وحشی، گوسفند وحشی ،گراز، خرس قهوه ای، سیاه گوش، گربه وحشی، گربه جنگلی، پلنگ، روباه، شغال و گرگ میباشد که از ویژگیهای خاص حیات وحش منطقه محسوب می شود.

نحوه دسترسی

کوه کنتال در جهت جاده جلفا به خدافرین بعد از شهر سیه رود و در کنار روستای نوجه مهر (میجمیر) واقع شده است. پس از گذر از شهر سیه رود و در امتداد رودخانه مرزی ارس در موازات نوار مرزی ارمنستان و آذربایجان و در دره کنتال پاسگاه محیط بانی کنتال قابل مشاهده است.

منبع: دیجیاتور
انتشار: 30 شهریور 1401 بروزرسانی: 30 شهریور 1401 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2146

به "پارکی در مرز ایران و ارمنستان (تور ارمنستان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارکی در مرز ایران و ارمنستان (تور ارمنستان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید