فاز دوم کاهش آلودگی هوای تهران کلید خورد

به گزارش وبلاگ پریها، دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا ضمن تشریح نقاط قوت فاز دوم طرح کاهش یا (LEZ) گفت: همه خودروهای دیزلی و بنزینی که در تهران تردد می نمایند، اعم از شخصی، عمومی، اتوبوس، کامیون، کامیونت، نخاله بر، زباله بر و ... باید برگه معاینه فنی داشته باشند، چون در مرحله دوم طرح کاهش، محدودیت تردد خودروهای فاقد معاینه فنی، به طور 24 ساعته، در هفت روز هفته و 365 روز سال اجرا می گردد.

فاز دوم کاهش آلودگی هوای تهران کلید خورد

به گزارش وبلاگ پریها، امروز اول آبان 97 است، اولین روز اجرای مرحله دوم طرح LEZ که به طرح کاهش معروف است. کلمه LEZ مخفف عبارت Low Emission Zoneاست که محدوده کم آلاینده یا منطقه انتشار کم آلایندگی معنا می گردد.

از امروز پلاک کلیه خودروهایی که وارد محدوده LEZ می شوند، به صورت مکانیزه توسط دوربین های نصب شده در معابر خوانده شده و اطلاعات آنها به سرورهای سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی)ارسال می گردد. در صورتی که خودرو معاینه فنی نداشته باشد، اعمال قانون و جریمه توسط پلیس انجام می گردد.

فاز ابتدایی طرح کاهش یا LEZ از سال 94 در محدوده طرح ترافیک و زورج و فرد و تنها بین ساعات 6/5 صبح تا 19 عصر و به استثنای روزهای تعطیل اجرا شد و در ادامه فاز دوم با گسترش این طرح به همه مناطق شهر تهران، به شکل 24 ساعته و در تمام روزها از امروز آغاز شده است.

به منظور روشن شدن جزییات مرحله دوم طرح کاهش و تفاوت مراحل اول و دوم این طرح وحید حسینی -مشاور عالی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه آنالیز، پایش و مقابله با آلودگی هوا و همچنین دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با وبلاگ پریها گفت وگو کرد.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا ضمن اشاره به سابقه طراحی و اجرای فاز اول طرح کاهش ، اظهار کرد: حدود پنج سال پیش که فعالیت های خود را روی طرح کاهش آغاز و نسبت به دریافت مصوبات در این زمینه اقدام کردیم، آرزوهایمان برای اجرای طرح کاهش بزرگ بود و دنبال این بودیم که با اجرای طرح در یک منطقه از تهران، ورود خودروهای آلاینده به طور 24 ساعته و طی همه روزهای هفته ممنوع اعلام گردد، مشابه طرح های کاهش که در سایر نقاط جهان اجرا می گردد.

فاز اول طرح کاهش؛ آغاز معاینه فنی خودورها در محدوده ترافیک

وی ادامه داد: وقتی وارد مرحله وقتی وارد سیاستگذاری و مصوبه گیری در این زمینه شدیم؛ به مسائل متعددی برخوردیم و متوجه شدیم که اجازه تقسیم بندی خودروها به لحاظ سطح آلایندگی داده نمی گردد و ایده اولیه مبنی بر تقسیم بندی خودروها به گروه های سبز، زرد، آبی و قرمز کمرنگ شد، تا اینکه به معاینه فنی دست یافتیم.

مشاور عالی رئیس سازمان محیط زیست در حوزه آلودگی هوا با تاکید بر اینکه اجرای معاینه فنی در قالب طرح کاهش برای آغاز، خوب بود اما قطعا رضایت بخش نبود، گفت: باید دقت داشته باشیم که معاینه فنی برگه یا گواهینامه ای است که همه خودروها باید در هر زمان و مکانی داشته باشند و محدود کردن معاینه فنی، به یک منطقه کوچک از شهر و به ساعات محدود، درست نیست.

فاز اول طرح کاهش، مسیر اجرای قانون دهه 50 را فراهم کرد

به گفته حسینی، با این وجود فراموش نکنیم که حُسن فاز اول طرح کاهش این بود که باعث شد؛ برای اولین بار در کشور معاینه فنی به شکل مکانیزه آنالیز و اعمال جریمه برای خودروهای فاقد معاینه آغاز گردد که قدم مثبتی برای اجرای قانون معاینه فنی مصوب سال 1353 است، که اجرا نشده بود و پیش از آغاز اجرای طرح کاهش، کنترل معاینه فنی خودروها، تنها منوط به این بود که پلیس خودرو را به دلیل سرعت غیرمجاز، چراغ قرمز یا سایر تخلفات متوقف کند، که در این صورت امکان داشت که معاینه فنی نیز کنترل گردد.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا تاکید نمود: اینکه معاینه فنی خودروها به وسیله دوربین و به شکل مکانیزه کنترل گردد؛ قطعا گام مثبتی است که در اثر اجرای طرح کاهش برداشته شده است. همین طرح موجب افزایش چشمگیر رانندگان به مراکز معاینه فنی شد. طی یک سال 300 هزار خودرو از دریافت برگه معاینه فنی مردود و مجبور به برطرف آلودگی شدند.

دو حقیقتی که باعث اجرای فاز دوم طرح کاهش شد

وی در ادامه با اشاره به اینکه با اجرای فاز اول طرح کاهش به یک حقیقت قابل تأمل دست یافتیم، توضیح داد: در فاز ابتدایی طرح کاهش، تعدادی از خودروها خارج از ساعات اعلام شده (6 و تیم صبح تا 19 عصر) وارد محدوده طرح کاهش و زوج و فرد می شوند. همچنین در این فاز، خودروهای دیزلی اصلا مشمول آنالیز معاینه فنی و آنالیز آلایندگی نمی شوند، چون این خودروها یا اساسا در محدوده طرح کاهش تردد نمی نمایند، یا بیشتر تردد آنها در ساعات شب است و تردد تعداد زیادی از این دیزلی ها در طول روز ممنوع است.

تفاوت طرح کاهش در فاز اول و دوم

مشاور عالی رئیس سازمان محیط زیست در حوزه مقابله با آلودگی هوا افزود: برای همین هم در فاز دوم طرح کاهش، قانون معاینه فنی برای کل تهران، برای همه خودروها، به طور 24 ساعته، هفت روز هفته و در 365 روز سال اجرا می گردد. قانونی که باید طی 40 سال گذشته اجرا می شد و در حال حاضر شهرداری با موفقیتی که در فاز ابتدایی داشته، تصمیم گرفته که آن را گسترش دهد و نام مرحله دوم طرح کاهش بر آن گذاشته است.

به گفته حسینی، اتفاق مهم آن است که از امروز کلیه خودروهایی که وارد تهران می گردد و در این شهر تردد می نماید؛ به لحاظ معاینه فنی کنترل می گردد. این اقدام بسیار مهم و جدید است، چون در طرح کاهش، کلیه خودروها اعم از شخصی، عمومی، اتوبوس، کامیون، کامیونت، نخاله بر، زباله بر و ... باید معاینه فنی داشته باشند. از امروز همه خودروها اعم از دیزلی و سواری ها باید معاینه فنی داشته باشند و هر خودرویی که وارد تهران می گردد، حتما باید برگه معاینه فنی را اخذ نموده باشد.

وی در مورد معاینه فنی خودروهای نو و شرایط این خودروها در فاز دوم طرح کاهش، گفت: خودروهای نو با عمر زیر چهار سال از معاینه فنی معاف هستند، اما سال جاری با اجرای طرح ترافیک جدید پیشنهادی برای دارندگان خودروهای نو از سوی شهرداری مطرح شد؛ مبنی بر اینکه اگر خودروها موفق به دریافت برگه معاینه فنی برتر به عنوان یک معاینه فنی سختگیرانه شوند؛ می توانند از تخفیف 20 درصدی طرح ترافیک بهرمنده باشند.

دبیر کارگروه کاگروه ملی کاهش آلودگی هوا با بیان اینکه سعی می کنیم در قدم هایی بعدی طرح کاهش، سختگیری های بیشتری اعمال کنیم، در پاسخ به پرسشی در مورد تاثیر این طرح بر کاهش آلودگی هوای تهران اظهار کرد: تجربه جهان نشان می دهد که طرح کاهش در درازمدت تاثیر مثبتی روی کاهش آلودگی هوا خواهد داشت و نمی توان ادعا کرد که این طرح در کوتاه مدت اثر ملموسی داشته باشد.

معاینه فنی؛ اصل پذیرفته شده جهان

این استاد دانشگاه صنعتی شریف ضمن اشاره به ضرورت معاینه فنی خودروها گفت: به هیچ وجه نمی توانیم اجازه دهیم که خودروها بدون انجام آزمون معاینه فنی رها و آزاد در خیابان ها تردد نمایند. هر خودرویی که در شهر تردد می نماید، باید معاینه فنی داشته باشد که این یک اصل پذیرفته شده در جهان است. برای مثال در کشور سوئیس در صورت انتها دوره معاینه فنی، پلیس اخطار کتبی برای دارنده خودرو صادر می نماید و اگر طی 15 روز معاینه فنی تمدید نگردد، به محل ثبت شده آدرس خودرو مراجعه نموده و خودرو را فکّ پلاک می نماید، بنابراین در این کشور در صورت عدم انجام معاینه فنی، اجازه تردد به خودرو داده نمی گردد، چه برسد که جریمه گردد.

وی در این زمینه ادامه داد: کشورهایی که موفق به حل مشکل آلودگی هوا شده اند، قطعا در اجرای قوانین کاهش آلودگی هوا و معاینه فنی سختگیرانه عمل نموده اند. در کشور ما نیز طی پنج سال گذشته، معاینه فنی از یک رهاشدگی مطلق خارج و در یک محدوده مکانی و زمانی معین (فاز اول طرح کاهش) اجرا شد و حالا انجام معاینه فنی برای همه خودروها، در کل شهر تهران و در طول شبانه روز (فاز دوم طرح کاهش) گسترده شده است و در ادامه باید قدم به قدم سختگیرانه تر گردد.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای در انتها اظهار کرد: سیاست هایی از جنس طرح کاهش، منابع آلاینده را به طور ناگهانی حذف نمی نماید اما در درازمدت باعث خروج خودروهای آلاینده از چرخه مصرف می گردد. البته بحث مربوط به معاینه فنی طی دو تا سه سال به نتیجه می رسد، همان طور که نتایج آنالیز آلودگی هوا نشان می دهد که طی سه سال اخیر معاینه فنی اجرا شده در جریان فاز اول طرح کاهش درکنار اجرای مصوباتی مثل ممنوعیت پلاک گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری و نصب فیلتر دوده، اگرچه باعث بهبود کیفیت هوای تهران نشده، حداقل شرایط را ثابت نگه داشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 اسفند 1397 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 156

به "فاز دوم کاهش آلودگی هوای تهران کلید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاز دوم کاهش آلودگی هوای تهران کلید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید