ساختمان قدیم گمرک بندر دیر رو به نابودی است

به گزارش وبلاگ مجله پریها، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، ساختمان قدیم گمرک بندر دیر رو به نابودی است.

ساختمان قدیم گمرک بندر دیر رو به نابودی است

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: ساختمان گمرک بندر دیر با 100 سال قدمت از جمله بناهای تاریخی و ثبت ملی شده استان بوشهر و مربوط به دوره قاجار است و به وسیله بلژیکی ها ساخته شده است.

نصرالله ابراهیمی اضافه نمود: در ساخت این بنا از سنگ های مرجانی، تیرآهن و در بخش هایی از بنا از چوب چندل نیز استفاده شده است.

وی درباره بازسازی این بنا گفت: هر بنای تاریخی که در مالکیت دستگاه اجرایی خاص قرار گرفته باشد، آن دستگاه مکلف است که برای بازسازی آن تامین اعتبار کند.

ابراهیمی اظهار کرد: قرار نیست هر بنای تاریخی که به ثبت ملی برسد و در مالکیت دستگاه اجرایی دیگری است، باید به وسیله میراث فرهنگی بازسازی گردد.

وی یادآور شد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر تنها در صورتی که یک بنای تاریخی نیازمند انجام عملیات اضطراری بازسازی باشد با تامین اعتبار از محل کمیته برنامه ریزی شهرستانی که اثر در آن قرار گرفته وارد عمل گردد و نسبت به بازسازی اقدام کند.

ابراهیمی تاکید نمود: در غیر این صورت بازسازی هر بنای تاریخی که در تملک دستگاه اجرایی مشخص باشد باید از طرف آن دستگاه و به وسیله مزایده عمومی برای بازسازی به بخش خصوصی واگذار گردد.

رئیس گمرک بندر دیر در این ارتباط گفت: مالک اصلی این بنا، گمرگ است و این اداره آمادگی دارد در صورتی که طرح و نقشه بازسازی و بازسازی این ساختمان از سوی شهرداری بندر دیر و میراث فرهنگی آماده گردد و کارشناسی هزینه نیز صورت گیرد، آن را به گمرگ ایران ارسال و هر تصمیمی که به وسیله سازمان مرکزی گمرک در زمینه این ساختمان گرفته گردد را اجرا کند.

فضل الله احمدی اضافه نمود: این ساختمان شناسنامه شهرستان دیر است و برای جلوگیری از تخریب بیشتر آن و اتفاقات احتمالی باید هرچه زودتر بازسازی و تعمیر گردد.

شهردار بندر دیر گفت: برای مشخص تکلیف این ساختمان قدیم گمرک این بندر چند نامه از طرف شهرداری به دفتر ناظر گمرک های استان بوشهر و استاندار و میراث فرهنگی این استان ارسال شده است.

علی ابراهیمی اضافه نمود: طرح و نقشه بازسازی این ساختمان از طرف شهرداری آماده شده اما پس از این مکاتبه ها هنوز مجوز لازم برای انتخاب سرمایه گذار تعمیر و بازسازی آن صادر نشده است.

شهردار بندر دیر اضافه نمود: در زمان حاضر 15 دستفروش در جوار این ساختمان فرسوده و تخریبی امرار معاش می نمایند که فعالیت روزانه آنها زیر سایه آن ایمن نیست و هرچه زودتر باید مشخص تکلیف گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 1 مرداد 1401 بروزرسانی: 1 مرداد 1401 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2104

به "ساختمان قدیم گمرک بندر دیر رو به نابودی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختمان قدیم گمرک بندر دیر رو به نابودی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید