دستگاه شتاب نگار برخط در تمامی شهرستان های ایلام نصب می گردد

به گزارش وبلاگ مجله پریها، مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: دستگاه شتاب نگار برخط نسل تازه در راستای توسعه شبکه شتاب نگار، در تمامی شهرهای مختلف استان تا انتها هفته جاری نصب می گردد.

دستگاه شتاب نگار برخط در تمامی شهرستان های ایلام نصب می گردد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران از ایلام ،عبدالله بهادری روز دوشنبه گفت: غیرمنتظره بودن زلزله و نداشتن آمادگی پیش از وقوع آن باعث می گردد ویرانی ها و خسارات جانی و اقتصادی فراوانی به بار بیاورد، آنچه در هنگام وقوع زلزله خطرآفرین است، پایدار نماندن ساختمان ها و سازه ها است.

وی رعایت اصول ایمنی در ساخت وسازها را از عوامل کاهش خسارت های ناشی از حوادث طبیعی به خصوص زمین لرزه مطرح نمود و افزود: تهیه نقشه مخاطرات زمین شناسی از وظیفه ذاتی وزارت راه و شهرسازی است و پس از آماده سازی آن به منظور تهیه طرح های شهری در اختیار ارگان های مربوطه قرار می گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام تاکید نمود: زمان تهیه نقشه طرح های تفصیلی و جامع از نقشه های مخاطرات طبیعی به عنوان نقشه های بالادستی استفاده می گردد تا بر اساس آن نحوه توسعه شهر را در نظر بگیرد.

بهادری با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتاب نگاری زلزله کشور مرجع مهمی در طراحی سازه های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور است، بیان نمود: این دستگاه ها که جنبش زمین و حرکت های تکنیکی آن را رصد و اطلاعات را آنلاین در اختیار قرار می دهد، برای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب آوری شهر امکان بسیار خوبی فراهم می نماید.

وی افزود: به علت سرعت بیشتر امواج طولی زلزله نسبت به امواج عرضی و سطحی، می توان با راه اندازی سامانه هشدار سریع و پاسخ سریع به دستگاه های اجرایی و امدادی هشدارهای اولیه را ارسال کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام با بیان اینکه نصب دستگاه شتاب نگار برخط نسل نو در تمامی شهرهای مختلف استان تا سرانجام هفته جاری نصب می گردد، بیان نمود: هم اکنون این دستگاه در بیشتر شهرستان های استان نصب شده و در سطح شهرستان های دهلران و چرداول نیز تا سرانجام هفته جاری نصب خواهد شد.

نصب 20 ایستگاه شتاب نگار زلزله در استان ایلام

کارشناس ارشد شبکه شتاب نگاری زلزله کشور نیز در این خصوص گفت: تهیه نقشه پهنه بندی خطر زلزله در کشور عناصری همانند زمین لرزه، حرکات دامنه ای، سیلاب ها و فرسایش در نظر گرفته می گردد، این چهار فاکتور به صورت سرفصلی در تهیه این نقشه ها مورد توجه قرار می گیرد و مطالعات منطقه ای و ژئوپلتیکی برای آنها انجام می گردد.

محمدرضا ابراهیم پور با اشاره به اینکه کشور ایران با توپوگرافی کوهستانی، ویژگی زمین ساختی و لرزه خیزی زیاد، شرایط متنوع زمین شناسی و اقلیمی، عمده شرایط طبیعی را برای ایجاد طیف وسیعی از زمین لغزش ها داراست، تاکید نمود: زمین لغزش در ایران به عنوان یک مخاطره طبیعی، سالیانه خسارات جانی و اقتصادی فراوانی را به همراه دارد و شناسایی عوامل موثر در وقوع زمین لغزش های موجود در یک حوضه و پهنه بندی خطر آن یکی از ابزارهای اساسی جهت دستیابی به راه کارهای کنترل این پدیده و انتخاب مناسب ترین و کاربردی ترین گزینه موثر است.

وی لزوم و شناسایی حریم شهرها و تبیین توسعه آنها با توجه به شکل زمین ساختی آنها ، شناخت دقیق از گسل های و شرایط لرزه خیزی این منطقه در شکل گیری و توسعه شهری آن بسیار حائز اهمیت می باشد.

وی یادآور شد: مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی بعنوان متولی شبکه شتابنگاری زلزله کشور در صدد توسعه شبکه شتابنگاری آنلاین در استان ایلام است که با پیگیری های اجرا شده به وسیله اداره کل راه و شهرسازی ، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان و مدیریت بحران استانداری استان ایلام آماده سازی زیر ساخت 16 ایستگاه شتابنگار در دستور این کارگروه نهاده شد.

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری با اشاره بیان نمود: تا به امروز 20 ایستگاه شتاب نگار زلزله در استان ایلام نصب شده است که با پیگیری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، مدیریت بحران استانداری، اداره کل راه و شهرسازی استان تعداد 12 ایستگاه شتابنگار برخط دیگر در شهرهای ایوان، چوار، لومار، صالح آباد، بدره، دره شهر، مهران، دهلران، مورموری، آبدانان، ارکواز ملکشاهی و چرداول تا اواخر آذرماه نصب و راه اندازی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1953

به "دستگاه شتاب نگار برخط در تمامی شهرستان های ایلام نصب می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه شتاب نگار برخط در تمامی شهرستان های ایلام نصب می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید