حتی یک ثانیه را برای تشخیص معلولیت شنوایی از دست ندهیم

به گزارش وبلاگ مجله پریها، مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: حتی یک ثانیه را برای تشخیص معلولیت شنوایی نباید از دست داد چرا که 50 درصد علت کم شنوایی ها در ایران به علت وراثت و ژنتیک است، بنابراین مشاوره والدین می تواند از تولد چنین بچه هایی جلوگیری کند.

حتی یک ثانیه را برای تشخیص معلولیت شنوایی از دست ندهیم

علی عرب نژاد در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به بهره مندی معلولان از یاری هزینه تحصیلی، گفت: در حال حاضر 1579 نفر از معلولین با معلولیت های مختلف در سطح استان در مقاطع مختلف پیش دبستانی، ابتدایی و ... مشغول به تحصیل و مشمول دریافت یاری هزینه تحصیلی بهزیستی هستند.

عرب نژاد ادامه داد: یاری هزینه تحصیلی ماهیانه پرداختی به دانش آموزان معلول با در نظر دریافت معیارهایی از قبیل شدت معلولیت، سطح تمکن اقتصادی خانواده، تعداد اعضا معلول خانواده و ..... پرداخت می گردد.

وی توضیح داد: حوزه توانبخشی در راستای اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، همیشه در صدد تدوین برنامه هایی است که با استعانت از آن ها شرایط ورود افراد معلول به زندگی عادی و استفاده از امکانات موجود در جامعه را فراهم کند و به این جهت اولویت بخشیدن به خدمات آموزشی، پرداخت یاری هزینه تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان معلول احتیاجمند را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اعلام کرد: هدف از پرداخت یاری هزینه تحصیلی به دانش آموزان و پرداخت شهریه دانشگاه به دانشجویان، تشویق و تقویت انگیزه های تحصیلی در بهبود کیفیت زندگی و رشد افراد توانمند در جامعه است.

عرب نژاد با بیان اینکه دانشجویان معلول تحت حمایت بهزیستی استان در حال حاضر تقریبا 150 نفر هستند که در دانشگاه های دولتی و غیردولتی در حال تحصیل هستند، اضافه کرد: همه ساله درصد قابل ملاحضه ای از اعتبار تامین وسایل یاری توان بخشی، صرف خرید سمعک مورد احتیاج ناشنوایان و سایر قطعات و تجهیزات مرتبط با آن می گردد به گونه ای که در چند سال گذشته این اداره کل در ارائه وسیله یاری توان بخشی مذکور به جامعه تحت پوشش خود هیچ گونه مسئله ای نداشته و برای مددجویان احتیاجمند این وسیله به طور رایگان یا با مشارکت خانواده در اختیار آنان گرفته است.

وی با اشاره به ارائه وسایل یاری توانبخشی ویژه معلولان کم شنوا و ناشنوا شامل سمعک، باطری سمعک و قطعات پروتز حلزون شنوائی، اظهار کرد: 81 عدد سمعک و 3600 بسته باطری سمعک برای استفاده توانخواهان ناشنوا و کم شنوا با اولویت بچه ها احتیاجمند، دانش آموزان و دانشجویان خریداری و توزیع شده و بالغ بر 800 میلیون ریال به تهیه و توزیع سمعک و قطعات جانبی این وسایل اختصاص یافته است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به بهره مندی از یاری موردی (ایاب و ذهاب، درمان، ضروریات زندگی، ازدواج و غیره، اضافه کرد: بهره مندی از معافیت از خدمت سربازی یک نفر از اعضاء خانواده در صورت داشتن شرایط لازم و بهره مندی از خدمات آموزشی مراکز روزانه (مرکز خانواده وکودک ناشنوا و کم شنوا) در صورت داشتن شرایط از دیگر مواردی است که به این افراد تعلق می گیرد.

عرب نژاد اعلام کرد: در حال حاضر 48 کودک ناشنوا و کم شنوا از خدمات آموزشی، توانبخشی و حمایتی مرکز خانواده و کودک ناشنوا و کم شنوای آوای فرشتگان (بیرجند) بهره مند می شوند.

وی ادامه داد: مرکز خانواده و کودک ناشنوا و کم شنوای قاین که از مهرماه 95 در شهرستان قاین آغاز به فعالیت نموده و در حال حاضر 15 کودک ناشنوا و کم شنوا از خدمات آموزشی، توانبخشی و حمایتی آن بهره مند می شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی توضیح داد: بهره مندی از خدمات وام اشتغال، بهره مندی از یاری هزینه ساخت و خرید مسکن، بهره مندی از خدمات رفاهی تدارک دیده شده از سوی بهزیستی شامل برگزاری اردوهای فرهنگی، تفریحی و غیره از دیگر خدمات قابل ارائه به این افراد است.

عرب نژاد یادآور شد: حتی یک ثانیه را برای تشخیص معلولیت شنوایی نباید از دست داد چرا که 50 درصد علت کم شنوایی ها در ایران به علت وراثت و ژنتیک است، بنابراین مشاوره والدین می تواند از تولد چنین بچه هایی جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 524

به "حتی یک ثانیه را برای تشخیص معلولیت شنوایی از دست ندهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حتی یک ثانیه را برای تشخیص معلولیت شنوایی از دست ندهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید