این پل با مصالح بی کیفیت ساخته شده است ، عضو شورای شهر: افتتاح کنید بازی با جان مردم است

به گزارش وبلاگ مجله پریها، براساس اطلاعات موجود پل غدیر شهر همدان مسائل فنی و ایمنی اساسی دارد و براساس نتیجه آزمایشات فنی مهندسی، کیفیت بتن این پل رد شد.

این پل با مصالح بی کیفیت ساخته شده است ، عضو شورای شهر: افتتاح کنید بازی با جان مردم است

به گزارش خبرنگاران، با وجود آن که شهردار همدان اخیرا از افتتاح پل غدیر همدان خبر داده بود اما اعضای کمیسیون عمرانی شورای شهر همدان به این پروژه ایرادات فنی گرفته و در نهایت منجر به انجام آزمایشات فنی مهندسی دقیق در این باره شد. با اینکه از آغاز ساخت این پل در شهر همدان تا به امروز بیش از 100 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده اما همچنان پل غدیر برای بهره برداری اندر خم یک کوچه و در جدال کیفیت و سرعت به جا مانده است.

پل کیفیت لازم را ندارد

مهدی حیدری رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان در این باره گفت: در این پروژه یکی از موضوعات مهم مقاومت مصالح و دوام بتن بود که متاسفانه در انجام آزمایشات معین شد کیفیت لازم را ندارد.

او ادامه داد: با وجود اعلام احتیاج به انجام این آزمایش به شهرداری در 23 تیرماه امسال بعد از حدود سه ماه یعنی 27 مهرماه بعد از کلی پیگیری این نتایج به دست کمیسیون رسید.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان بیان کرد: از آنجا که کیفیت بتن و بعضی دیگر از مسائل فنی پل غدیر به وسیله آزمایشگاه رد شده است بر همین اساس شهرداری همدان موظف است و باید عملیات کری گیری پل را متوقف کند.

شهرداری همدان کنار پیمانکار نایستد

او با بیان اینکه بازطراحی پل امکانپذیر است و احتیاج به تخریب نیست، گفت: اما ضروری است شهرداری مدعی باشد نه اینکه در کنار پیمانکار بایستد و مصالح نامرغوب را تایید کند. ظرفیت یک مقطع اجرا شده به ندرت امکان دارد که دقیقا برابر با بار طراحی شده آن باشد و اینکه در این پروژه محاسبات خمش مقطع بدون هیچ پارامتری صورت گرفته جای سوال و تامل جدی دارد.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان اضافه نمود: شرکت هگزا به علت تعارض منافع و شراکتی که با پیمانکار دارد صلاحیت لازم را برای باز طراحی دارا نیست و اینکه شهرداری عنوان نموده بازطراحی را به این شرکت سپرده اساسا دارای ایراد و مشکل است.

حیدری با اشاره به موضوع مقاومت مصالح در پروژه های عمرانی و طراحی ها، گفت: رده بتن عرشه مدول 2 در تقاطع غیرهمسطح غدیر طبق نقشه ها و اسناد فنی، C30 است یعنی حداقل 350 کیلوگرم بر سانتی متر مربع در نمونه مکعبی اما تعداد قابل توجهی از نتایج آزمایش مدول 2 عرشه، کمتر از این اندازه است.

رئیس کمیسیون عمرانی در انتها تاکید نمود: به زودی تمامی موارد و مسائل طی نامه ای کتبی از شورای شهر به منظور دریافت پاسخ به شهرداری ارسال خواهد شد و تا برطرف نواقص به هیچ عنوان اجازه بهره برداری نخواهیم داد.

کیفیت پل غدیر را قربانی سرعت کردیم

علی رحیمی فر دیگر عضو شورای شهر همدان نیز در این باره گفت: در پروژه های عمرانی کیفیت مهم ترین مولفه است امادر پروژه های عمرانی شهر از آسفالت و جدول گرفته تا بزرگ ترین پروژه ها به کیفیت کمتر از هر مولفه دیگری پرداخته می گردد.

اضافه نمود: پل غدیر یک مشاور دارد که با پیمانکار همکاری می نماید، برای همین احتیاج اصلی پروژه داشتن یک مشاور کارفرماست نه مشاوره پیمانکار!

حمید بادامی نجات رئیس کمیسیون مالی، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان نیز گفت: به علت بهره برداری از پل غدیر شهرداری همدان مابقی پروژه ها را هم کنار گذاشته در حالی که در یک سال و نیم گذشته این پروژه تنها 25 درصد پیشرفت داشته است.

وی گفت: پیشرفت فیزیکی این پروژه حتی براساس قرارداد موجود هم از نظر زمان بندی عقب است با این حال انتظار داریم شهرداری همدان کیفیت را قربانی سرعت نکند.

رئیس کمیسیون مالی، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان اضافه نمود: در بلند مدت باید جوابگوی ضرر و زیان های مالی و جانی پل غدیر باشیم بنابراین ضروری است که نسبت به برطرف مسائل فنی محرز شد اهتمام ویژه تری صورت گیرد. این پل از مهم ترین محورهای عبوری شهر همدان است و نباید با جان مردم بازی گردد.

براساس اعلام نتیجه آزمایشات فنی پل غدیر در نبود کیفیت مصالح به کار رفته به نظر می رسد مدیریت شهری نسبت به برطرف مشکل و تامین امنیت این پروژه باید فارغ از مدت زمان در پی اجرای اصولی آن باشد تا پیش از آنکه اتفاقی تلخ به بهای جان افراد را در این پروژه ببینیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 آذر 1401 بروزرسانی: 8 آذر 1401 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2175

به "این پل با مصالح بی کیفیت ساخته شده است ، عضو شورای شهر: افتتاح کنید بازی با جان مردم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این پل با مصالح بی کیفیت ساخته شده است ، عضو شورای شهر: افتتاح کنید بازی با جان مردم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید