آشنایی با مفاهیم و انواع آلاچیق

به گزارش وبلاگ مجله پریها، آلاچیق سازه ای زیبا و کاربردی است که در فضاهای باز و طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. این سازه با سقف باز یا گنبدی شکل می تواند محلی دلنشین برای استراحت، تفریح، برگزاری مراسم و گردهمایی ها فراهم کند. واژه آلاچیق ریشه در زبان ترکمنی دارد و معادل فارسی آن "کلاه فرنگی" یا "تارم" است. در ادامه به بررسی انواع، مصالح و جزئیات آلاچیق ها می پردازیم.

آشنایی با مفاهیم و انواع آلاچیق

جهت دریافت خدمات اجرای آلاچیق با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

آلاچیق چیست؟

آلاچیق نوعی سازه است که به عنوان سایبان استفاده می گردد که می تواند دارای سقف باز و سقفی گنبدی شکل است که معمولا در فضای باز ویلاها، حیاط منزل، باغ ها، باغچه ها، فضای سبز پارک ها، روف گاردن، سواحل دریا و جنگل ها و… ساخته می گردد.

معنی آلاچیق چیست؟

واژه آلاچیق واژه ای ترکمنی است. در گذشته به این سازه در زبان فارسی کلاه فرنگی و تارم گفته می شد. درباره این که آلاچیق مربوط به کدام کشور است تعابیر مختلفی وجود دارد اما بعضی متخصصین آن را مربوط به قوم ترکمن می دانند.

داشتن یک آلاچیق در باغ و ویلای می تواند فضایی زیبا برای برگزاری مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی و گذراندن شب های گرم باشد. می توان حتی آن را در روف گاردن پشت بام اجرا نمود.

بعلاوه از آلاچیق ها می توان با هدف استفاده مالی بهره برد. در کافی شاپ ها و یا فضاهای باز از آلاچیق برای ارائه خدمات و فروش محصولات استفاده می نمایند.

آلاچیق ها در دو نوع ساده و پیچیده وجود دارند. نوع ساده آن همان آلاچیق های از پیش ساخته هستند که می توان براحتی تهیه کرد و در طراحی محوطه سازی بکار گرفت اما نوع پیچیده آن باید به وسیله متخصصین ماهر طراحی و ساخته گردد.

المان های مختلف طراحی و ساخت آلاچیق

  • متریال آلاچیق
  • میزان آلاچیق
  • گیاهان بکار رفته در آلاچیق

 

متریال آلاچیق

متریال مورد استفاده برای آلاچیق فلز و چوب یا سایر متریال های مقاوم در فضای باز است. از آجر هم می توان برای تکیه گاه آلاچیق استفاده کرد. با طرح و مدل های متنوع که روی چوب انجام می گردد جلوه زیبایی به آلاچیق می دهند. ترکیب فلز و بتن اکسپوز یکی از مدرن ترین طراحی های آلاچیق به شمار می رود.

میزان آلاچیق

میزان و ابعاد آلاچیق باید متناسب با محیط مورد نظر انتخاب گردد. میزان کلی فضا، کاربری، امکانات مدنظر و سلیقه افراد المان های موثر در انتخاب ابعاد و میزان آلاچیق است.

گیاهان بکار رفته در آلاچیق

استفاده از گیاهانی مانند درخت انگور و یاس روی سقف و ستون های آلاچیق به فضای آلاچیق روح زندگی را اضافه می نماید. گیاهانی که در آلاچیق بکار می رود بایستی متناسب با محیط و مقاوم در برابر شرایط جوی باشند. نگهداری مناسب و پیش بینی ملزومات آبیاری و زهکشی گیاهان بایستی در مرحله طراحی آلاچیق در نظر گرفته گردد.

آلاچیق و مبلمان فضای باز

قرار دادن مبلمان فضای باز در آلاچیق باعث می گردد فضایی دلنشین ایجاد گردد که علاوه بر این که برای استراحت مناسب است از لحاظ زیبایی بصری جلوه خاصی به محیط می بخشد. در فراوری مبلمان آلاچیق از آلومینیوم، روکش گالوانیزه و انواع چوب مناسب برای فضای باز استفاده می گردد. راحتی، سبکی، دوام و ماندگاری بالا در مبلمان مورد استفاده بسیار حائز اهمیت است.

انواع آلاچیق

آلاچیق ها بنا بر ظرفیت فضا در شکل های مختلف مانند مستطیل، مربع، شش ضلعی، هشت ضلعی، فانتزی، مدور و حتی مثلث ساخته می شوند و انواع مختلفی دارند که در این قسمت از مقاله هر کدام را معرفی می کنیم.

انواع آلاچیق چوبی

آلاچیق های چوبی معمولا در جنگل ها، سواحل دریا، فضای باغ و باغچه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. در منطقه های که رطوبت هوا بالا است آلاچیق را با استفاده از چوب درختان مقاوم در برابر رطوبت می سازند و در منطقه ها خشک به منظور جلوگیری از حمله حشرات و موریانه ها از چوب های خاص مانند چوب های اشباع شده و چوب ترمو وود برای ساخت آلاچیق چوبی ساده استفاده می گردد. آلاچیق های چوبی مزیت های زیادی دارند از جمله:

  • ساخت آن به راحتی انجام می گردد
  • با محیط زیست سازگاری دارد
  • ماندگار و دائمی هستند

آلاچیق فلزی

همه ما اغلب در پارک ها آلاچیق های فلزی را دیده ایم. مزیت مهم این نوع آلاچیق ها نسبت به آلاچیق چوبی وزن کمتر، انعطاف پذیری و مقاومت بالاتر و به تبع آن قیمت کمتر آن است. آلاچیق فلزی خیلی سریع مونتاژ می گردد. استفاده از رنگ های مقاوم در برابر شرایط محیطی موجب دوام و ماندگاری بالای آلاچیق های فلزی می گردد.

نحوه ساخت آلاچیق سیمانی

ویژگی شاخص آلاچیق سیمانی (آلاچیق بتنی) استحکام و دوام بالای آن است. این نوع آلاچیق در منطقه ها جنگلی و کوهستانی مناسب است. به طور کلی استفاده از بتن و بتن اکسپوز در ساخت آلاچیق در طراحی های مدرن بیشتر مدنظر طراحان قرار می گیرد.

آلاچیق مدرن

آلاچیق های مدرن که به آن آلاچیق ترکیبی هم گفته می گردد از تلفیق طراحی نو و قدیم ساخت می گردد. بنا به محیطی که این نوع آلاچیق در آن ساخته می گردد مواد اولیه آن فرق دارد.

این نوع آلاچیق به علت ترکیبی بودن بسیار مجذوب کننده و مورد پسند اکثریت مردم است.

در این آلاچیق ها معمولا امکانات رفاهی مثل باربیکیو، کباب پز، تاب، نیمکت و میز وجود دارد. از این نوع می توان در جاهای مختلف مانند پشت بام، محوطه هتل ها، ویلا و باغ های شخصی استفاده کرد. طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی آلاچیق را می توانید بنا به سلیقه خودتان با المان های مختلف انجام دهید.

آلاچیق پارچه ای

یکی از مجذوب کننده ترین انواع آلاچیق ها آلاچیق پارچه ای است. اغلب از پارچه های مخصوص فضای باز برای دیزاین دیواره ها و سقف این نوع آلاچیق استفاده می گردد. معمولا در باغ هایی که مراسمات جشن و عروسی برگزار می گردد از آلاچیق پارچه ای استفاده می گردد. سازه اصلی این نوع آلاچیق ها فلزی یا چوبی است و به صورت ثابت و قابل باز و بست ساخته می گردد.

آلاچیق شیشه ای

یکی از مدرنترین و نوترین آلاچیق ها که در انواع فضاها می تواند استفاده گردد آلاچیق شیشه ای است. جنس شیشه بکار رفته برای ساخت این نوع آلاچیق ها شیشه مقاوم و سکوریت است. سازه این نوع آلاچیق ها آهنی یا آلومینیومی است. چوب های مقاوم در برابر شرایط محیطی مانند ترمووود نیز می تواند در کنار شیشه روح زندگی بیشتری به آن بدهد. شیشه در کنار بتن اکسپوز نیز یکی از نوترین انتخاب های طراحان به شمار می رود.

آلاچیق یو پی وی سی (UPVC)

آلاچیق یو پی وی سی یک اتاق ایزوله آفتاب گیر است که دیوار و پنجره آن از جنس یو پی وی سی دو جداره است و سقفی شیشه ای دارد. از این نوع آلاچیق بیشتر برای استراحتگاه، گلخانه و چایخانه استفاده می گردد.

آلاچیق آجری

آلاچیق آجری سازه ای محکم است که از قرن ها قبل ساخته می شده و می توان از آن برای ساخت آشپزخانه در منظره ها طبیعی و محل استراحت استفاده کرد. استحکام، دوام، ماندگاری بالا و امکان استفاده در تمامی فصول از ویژگی های اصلی این نوع آلاچیق است.

مراقبت از آلاچیق چگونه است؟

در صورتی که آلاچیق از پلی کربنات ساخته شده باشد باید سطح آن را هر چند وقت یک بار با هر نوع ماده شوینده و یا صابون کاملا تمیز نمایید. در خصوص آلاچیق های چوبی باید مواظب باشید تا در فصل پاییز برگ های درختان روی سطح آلاچیق باقی نمانند چرا که باعث پوسیدگی آن می گردد. استفاده از رنگ های مقاوم در برابر اشعه UV در آلاچیق های چوبی ضروری است.

آلاچیق ها در اثر بارش برف و باران و یا تابش نور خوشید دچار آسیب دیدگی و زنگ زدگی می شوند. برای اینکه بتوانیم از بروز این مشکل جلوگیری کنیم ضروری است در ابتدا سطح آن را با یک ماده ضد خوردگی برای چوب و فلز بپوشانیم.

یکی از برترین متریال ها برای ساخت آلاچیق چوب ترمو است که علاوه بر ماندگاری بالا در برابر حشرات نیز مقاومت هستند.

1: مصالح مورد استفاده در ساخت آلاچیق از تنوع زیادی برخوردار است. چوب، فلز، بتن، آجر، شیشه و پارچه از جمله متریال های رایج در ساخت آلاچیق ها هستند. انتخاب مصالح بستگی به عوامل مختلفی مانند هزینه، دوام، زیبایی و سازگاری با محیط دارد.

نکات تکمیلی

2: آلاچیق های چوبی به دلیل زیبایی و سازگاری با طبیعت، گزینه محبوبی برای فضاهای باز مانند باغ ها، جنگل ها و سواحل هستند. چوب های مقاوم در برابر رطوبت و حشرات مانند چوب ترموود برای ساخت این نوع آلاچیق ها استفاده می شوند.

3: آلاچیق های فلزی از لحاظ وزن سبک تر، انعطاف پذیرتر و مقاوم تر از آلاچیق های چوبی هستند. این نوع آلاچیق ها معمولا در پارک ها و فضاهای عمومی کاربرد دارند و با استفاده از رنگ های مقاوم در برابر شرایط محیطی، دوام بیشتری خواهند داشت.

4: آلاچیق های بتنی یا سیمانی از استحکام و دوام بالایی برخوردارند و برای مناطق کوهستانی و جنگلی مناسب هستند. در طراحی های مدرن، بتن اکسپوز و ترکیب آن با فلز و شیشه از جلوه های زیبایی برخوردار است.

5: آلاچیق های مدرن یا ترکیبی، تلفیقی از طراحی های سنتی و نوین هستند. در این نوع آلاچیق ها، امکانات رفاهی مانند باربیکیو، تاب و نیمکت نیز پیش بینی می شود. این آلاچیق ها می توانند در فضاهای مختلفی مانند پشت بام، هتل ها، ویلاها و باغ ها ساخته شوند.

6: آلاچیق های پارچه ای با استفاده از پارچه های مخصوص فضای باز، جلوه ای زیبا و منحصربفرد دارند. این نوع آلاچیق ها معمولا برای برگزاری مراسم جشن و عروسی در باغ ها استفاده می شوند.

7: آلاچیق های شیشه ای از جمله مدرن ترین انواع آلاچیق ها هستند. این آلاچیق ها با استفاده از شیشه های مقاوم و سکوریت و سازه های آهنی یا آلومینیومی ساخته می شوند. ترکیب شیشه با چوب های مقاوم مانند ترموود یا بتن اکسپوز می تواند جلوه زیبایی به این نوع آلاچیق ها ببخشد.

8: آلاچیق های یو پی وی سی (UPVC) اتاق هایی ایزوله و آفتاب گیر هستند که دیوار و پنجره های آن از جنس یو پی وی سی دو جداره و سقف آن شیشه ای است. این آلاچیق ها معمولا برای استراحتگاه، گلخانه و چایخانه استفاده می شوند.

9: آلاچیق های آجری از سازه های محکم و ماندگاری هستند که از قرن ها پیش ساخته می شده اند. این آلاچیق ها می توانند به عنوان آشپزخانه در منظره های طبیعی یا محل استراحت استفاده شوند و از استحکام، دوام و ماندگاری بالایی برخوردارند.

10: نگهداری و مراقبت از آلاچیق ها اهمیت زیادی دارد. برای آلاچیق های پلی کربنات، تمیز کردن سطح با مواد شوینده و برای آلاچیق های چوبی، جلوگیری از ماندن برگ های درختان روی سطح آن ها ضروری است. همچنین استفاده از رنگ ها و مواد ضد خوردگی برای حفاظت از آلاچیق ها در برابر عوامل محیطی توصیه می شود.

سخن پایانی

آلاچیق ها با طراحی های متنوع و زیبا می توانند به فضاهای باز جلوه ای منحصربفرد ببخشند. انتخاب نوع آلاچیق بستگی به عواملی مانند محل استقرار، هزینه، زیبایی و کاربرد آن دارد. با انتخاب مناسب مصالح و طراحی، می توان از این سازه ها برای ایجاد فضاهای دلنشین و کاربردی در فضاهای باز بهره برد.

انتشار: 5 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1403 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1153

به "آشنایی با مفاهیم و انواع آلاچیق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مفاهیم و انواع آلاچیق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید