کاهش زرق وبرق به نفع بازی سازان، جایزه اول: 100 میلیون تومان

به گزارش وبلاگ مجله پریها، به گزارش خبرنگاران، جشنواره بازی های ویدئویی ایران به عنوان یک گردهمایی بزرگ برای بازی سازان ایرانی است تا فرصتی خاص ضمن رقابتی منصفانه و برابر کنار یکدیگر برایشان پیش خواهد آمد تا هم از نقاط قوت و ضعف یکدیگر آگاه شوند و هم در آینده طرحی نو دراندازند. با توجه به تمام این توصیفات، جشنواره فرصت معرفی و تبلیغ بهترین، فنی ترین و پرمحتوا ترین بازی های ایرانی در ژانرها و بخش های مختلف را فراهم می آورد. همچنین رشد و پیشرفت بازی های رایانه ای ایرانی از نخستین اهداف جشنواره بازی های رایانه ای تهران بوده و است. بدون شک این جشنواره فرصتی برای رویش استعدادها و خلاقیت های توسعه دهندگان بازی از سراسر کشور خواهد بود. البته مهم ترین محرک برای برگزاری چنین جشنواره ای پیشرفت صنعت بازی های رایانه ای ایران است با توجه به اینکه بسیاری از آثار ساخته شده در استودیوها امکان معرفی شدن در فستیوال ها و رویدادهای خاص را ندارد اما می توانند دستاوردهای خاصی به ارمغان بیاورند که با نوآوری ها راه پیشرفت بازی سازان ایرانی را باز نمایند. درباره اتفاقات هشتمین جشنواره بازی های ویدئویی ایران با حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفتگویی داشته ایم که در ادامه می آید:

کاهش زرق وبرق به نفع بازی سازان، جایزه اول: 100 میلیون تومان

آقای کریمی قدوسی با توجه به این که سال جاری دوره هشتم جشنواره بازی های رایانه ای تهران هست و به خاطر شرایط اقتصادی پیش آمده در کشور، چه تدابیری برای برگزاری جشنواره اندیشیده اید و اینکه در جایی هم گفته بودید قصد دارید عنوان جشنواره بازی های رایانه ای تغییر پیدا کند، درباره این موضوع هم توضیحاتی بفرمایید که علت تغییر نام چیست؟

هشتمین دوره جشنواره بازی های رایانه ای سال جاری با شرایط خاص برگزار می گردد و سعی کردیم با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور کمی برگزاری را متحول کنیم. در سال های گذشته شاید 70 یا 80 درصد هزینه های جشنواره مربوط به اختتامیه باشکوه، هزینه دکور، موسیقی زنده، مجری، تشریفات وغیره... می شد اما سال جاری ترجیح دادیم تمام هزینه های تجملات و اتفاقات پرزرق وبرق را کم کنیم و به جایزه ها اختصاص دهیم، سال جاری هزینه جشنواره و جایزه ها تغییر پیدا نموده است، به جای اینکه 80درصد هزینه کنیم 20درصد جایزه دهیم، 20درصد هزینه و 80درصد جایزه می دهیم. به گونه ای که جایزه بازی اول 100 میلیون تومان شده است و این عدد 10 میلیون تومان بوده و 10 برابرش کردیم، باقی جایزه ها را هم بیشتر کردیم، این بزرگ ترین تغییر و اتفاق نو در جشنواره است. این امر برای بازی سازان فرصت خوبی خواهد بود و جشنواره برای آنان ارزش و اعتبار بیشتری پیدا می نماید.

پس ما سال جاری با جشنواره نمایشی روبه رو نیستیم و تشریفات و اتفاقات همه گیر در جشنواره ها را حذف کردید؟

بله! وجود رویدادهایی تشریفاتی در جشنواره های سینمایی بازخورد خوبی دارد که پرده های سینمایی در دست دولت است و کسی که در جشنواره فیلم، جایزه ای دریافت می نماید در آینده اکران نوروزی برایش ایجاد می گردد و در فروش فیلم یاری بسیاری برای آنان خواهد شد اما در جشنواره بازی های رایانه ای بازی ساز 10 میلیون جایزه برنده می گردد ولی فروشم در بازار آزاد است که آن دست بخش خصوصی است. پس باید برای جشنواره ارزش ایجاد کنیم، یکی از ارزش هایش رقم خوب جایزه ای است که می توانیم برایش درنظر بگیریم. ممکن است از شکوه و جلال جشنواره کم گردد و مراسم را در سالن کوچکی برگزار کنیم اما مزیت اش در ارج نهادن به جایزه بازی سازان است.

پس باید تغییراتی را در حوزه داوری اعمال نموده باشید، در بخش داوری قرار است شاهد چه اتفاقات به روزی باشیم؟

بله اتفاقا تغییر دوم این است که در بخش ژانرها، مثلا بهترین بازی ماشین سواری، بهترین بازی سبک اکشن یا غیره... دیگر توسط هیئت داوران انتخاب نمی گردد. یک حلقه 100 نفره ایجاد کردیم متشکل از 50 بازی ساز و 50 منتقد بازی که رسانه های بازی را دارند. این افراد درخصوص بازی ها رأی می دهند. که در گذشته هیات 10نفره داوران رای می دادند. اسم بازی گذاشته می گردد بازی ساز یوزرنیم و پسورد دارد وارد صفحه می گردد و بهترین بازی مثلا اکشن را انتخاب می نماید، کاری که اسکار هم می نماید. قبل از این منتقد در جشنواره محلی از اعراب نداشت یعنی حرفی برای گفتن نداشت اما سال جاری ترجیح دادیم منتقدان را وارد این عرصه کنیم.

تغییر سوم، اسم جشنواره را از جشنواره بازی های رایانه ای تهران که خیلی به آن نقد داشتند، به جشنواره بازی های ویدئویی ایران تغییر دادیم. به چند علت، اول اینکه آن اسم در زمان قدیم گذاشته شده بود و ما تغییرش ندادیم. تهران این حس را ایجاد می نماید که فقط در تهران این اتفاق رخ می دهد درحالی که از کل ایران اثر ارسال می گردد، پس باید ایران می شد. رایانه ای هم کلمه درستی نیست اسم ما بنیاد ملی بازی های رایانه ای است اما برای تغییرش باید پروسه ای طولانی را بگذرانیم زیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تایید کند تا شورای عالی فضای مجازی این اسم را تغییر دهد؛ درستش ویدئویی است پس جشنواره بازی های ویدئویی گذاشتیم. در کل هویت جشنواره را در راستای یاری به بازی سازان تغییر دادیم.

با توجه به تمام تغییراتی که ذکر کردید، وجه تمایز جشنواره سال جاری نسبت به سال های پیشین در چیست؟

بزرگ ترین تمایز جشنواره هشتم در ارزش گذاری جوایز است هم رقم آن بسیار بیشتر شده است. کارهای تبلیغاتی بر روی بهترین بازی زیاد خواهد بود. کلاً 4 یا 5 بازی برتر جشنواره را به عنوان تبلیغات گسترده رسانه ای به خصوص در محافل بازی سازها به اجرا درخواهیم آورد. زیرا این 4 یا 5 بازی، قطعا بازی های خوبی هستند و می خواهیم با یاری رسانه های تخصصی و رسانه های عمومی سعی کنیم به این بازی ها هویت دهیم تا نگاه مردم را نسبت به بازی های داخلی تغییر دهیم و ذائقه آن ها به سمت بازار بازی های داخلی تغییر کند. برای همین یک بخش اصلی در بخش ژانرها ایجاد کردیم. بخش اصلی فقط بهترین بازی سال در آن است، دستاورد هنری، فنی، طراحی بازی های بزرگ هم وجود دارد که مختص بازی هایی است که حرفی برای گفتن داشته باشد.

اهداف و شعار این جشنواره محفلی برای گردهم آمدن بازی سازان و تعامل با یکدیگر است، این تعامل راهی هم به بازار خارجی دارد؟

احتمالاً اکثر این بازی هایی که در جشنواره هستند، برای بازار جهانی ساخته شده اند، اگر از لحاظ انتشار هم منظورتان باشد ما برای انتشار بازی ها در بازار جهانی نمی توانیم کاری انجام دهیم، خودشان باید ناشر پیدا نمایند تا به فروش برسد ولی به احتمال زیاد بازی ها در بازار جهانی دستاوردهای خوبی خواهند داشت.

لطفا درباره زمان بندی جشنواره هم توضیحاتی بدهید که زمان جشنواره چه روزهایی است و اختتامیه چه زمانی برگزار می گردد؟

اختتامیه همانند هر سال در اسفندماه برگزار می گردد، فراخوان جشنواره هم هفته آینده اعلام خواهد شد و زمان بندی هم در فراخوان می آید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 اسفند 1397 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 162

به "کاهش زرق وبرق به نفع بازی سازان، جایزه اول: 100 میلیون تومان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش زرق وبرق به نفع بازی سازان، جایزه اول: 100 میلیون تومان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید