چرا تهران هیات سیاسی طالبان را به حضور پذیرفت؟

به گزارش وبلاگ مجله پریها، چرا تهران هیات سیاسی طالبان را به حضور پذیرفت؟ ایران در مقام مصاحبه با طرفین مذاکرات صلح در افغانستان در کوشش است با برقراری مصاحبه های صلح میان تمامی طوائف و اقوام افغانستانی و استقرار آتش بس پایدار برای ایجاد فضای تفاهم، زمینه مراجعه به صندوق رآی و مشارکت واقعی مردم مظلوم افغانستان در مشخص سرنوشتشان را فراهم کند.

چرا تهران هیات سیاسی طالبان را به حضور پذیرفت؟

به گزارش ایلنا، سفر هفته گذشته هیات سیاسی طالبان به تهران و دیدار با بعضی مقامات کشورمان از جمله رویداد های مهمی بود که از سوی رسانه های داخلی و خارجی با رویکرد های متفاوت مورد توجه، نقد و تحلیل نهاده شد.

این سفر در حالی رخ داد که مصاحبه های صلح افغانستان با توقف و عدم پیشرفت روبرو شده بود و با توجه به نزدیکی ملاحظات تهران با نظرات کابل در این خصوص، اگر طالبان، تهران را طرف مراجعه خود بداند، ایران می تواند به برطرف این بن بست یاری کند.

به بیان ساده تر؛ از آنجا که دیدگاه های تهران و کابل در موضوع آتش بس و استقرار صلح در افغانستان بسیار نزدیک به هم است، اگر طالبان در موضوع صلح جدی بوده و در فکر یک بازی جدید نباشد، این سفر گامی مهم برای برطرف موانع مصاحبه های بین الافغانی تلقی شده و فرصت خوبی برای توافق صلح میان طالبان و دولت افغانستان فراهم خواهد آورد.

آمریکا از سال گذشته کوشش کرد با فعال کردن مصاحبه های دوحه میان نمایندگان این کشور و طالبان فرآیند دستیابی به توافقنامه صلح با این گروه را سامان دهد. اگرچه مذاکرات دوحه، امضاء سند های جداگانه ای با طالبان و دولت افغانستان را بدنبال داشت، اما از ابتدا بدلیل عدم حضور دولت افغانستان در مذاکرات با نقدها جدی کابل همراه شد.

تمدید شش ماهه ماموریت زلمای خلیل زاد به عنوان نماینده آمریکا در امور افغانستان نشان می دهد که بایدن نیز فعلا به جهت طی شده از سوی ترامپ در افغانستان ادامه خواهد داد و همچنان به توافق دوحه اعتقاد دارد.

با توجه به نقش کاملا متفاوت ایران با دیگر بازیگران از جمله آمریکا در تحولات افغانستان به دلیل روابط گرم با دولت و ملت این کشور، گرچه قرار نیست تهران در توافق مذکور در زمین آمریکایی ها بازی کند، اما می خواهد به صلح افغانستان یاری کند.

در حقیقت ایران در مقام مصاحبه با طرفین مذاکرات صلح در افغانستان موضوع جنگ با اشغال گر بیگانه را کاملا متفاوت از مبارزه با دولت قانونی افغانستان می داند و معتقد است جهت صلح در این کشور با خروج مسئولانه نیرو های نظامی بیگانه هموار خواهد شد.

برقراری مصاحبه های صلح میان تمامی طوائف و اقوام افغانستانی و استقرار آتش بس پایدار برای ایجاد فضای تفاهم می تواند توقف خون ریزی و فراهم شدن زمینه مراجعه به صندوق رأی و مشارکت واقعی مردم مظلوم افغانستان را در معین سرنوشتشان بدنبال داشته باشد.

از سویی؛ چنانچه علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دیدار با هیات طالبان بر آن تصریح و تاکید نمود، ایران هیچ گاه جریانی را که بخواهد با جنگ در افغانستان به حاکمیت برسد به رسمیت نخواهد شناخت.

اعلام موضع صریح دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در مصاحبه با هیات سیاسی طالبان نشان می دهد که نقش فعال ایران در تحولات افغانستان نه تنها بازی بر خلاف جریان صلح در این کشور نیست بلکه کاملا مطابق با خواست و اراده مردم افغانستان به حساب می آید.

میانجی گری ایران میان دو طرف کوششی مسئولانه برای مجاب کردن طالبان به منظور بر زمین گذاردن سلاح و پیگیری مشارکت در حکومت آینده افغانستان به وسیله مصاحبه با دولت قانونی و نمایندگان همه اقوام و طوایف در این کشور است.

منبع: فرارو
انتشار: 12 اسفند 1399 بروزرسانی: 12 اسفند 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1474

به "چرا تهران هیات سیاسی طالبان را به حضور پذیرفت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تهران هیات سیاسی طالبان را به حضور پذیرفت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید