شفافیتی از جنس شورای شهر خبرنگاران

به گزارش وبلاگ مجله پریها، متاسفانه در سالیان اخیر عدم پاسخگویی مسئولین در نهاد های مختلف حکومت، تبدیل به مهم ترین عاملی شده است؛ که موجب افزایش فساد اداری، سیاسی و اقتصادی در آن نهاد ها شده است.

شفافیتی از جنس شورای شهر خبرنگاران

گروه دانشگاه خبرنگاران، سپهر قاسمی؛ متاسفانه در سالیان اخیر عدم پاسخگویی مسئولین در نهادهای مختلف حکومت ، تبدیل به مهم ترین عاملی شده است ؛ که موجب افزایش فساد اداری ، سیاسی و اقتصادی در آن نهادها شده است . به همین دلیل شفافیت عملکرد مسئولین و نهادها ، بستر مناسبی برای برطرف این پاسخگویی ایجاد می کند.

به عبارتی اگر شفافیت وجود نداشته باشد ؛ سخن از پاسخگویی و ارزیابی عملکرد مسئولین بی فایده است ؛ همان طور که اگر آب نباشد پاکیزگی بی معناست ، اگر در راس کار مسئولین شفافیت وجود نداشته باشد ، تشخیص مسائل بس سخت است. همان طور که در سخنرانی های رهبری مطرح است : مسئولان جز در موارد نظامی ، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم ، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند.

متاسفانه در سالیان اخیر چنین شفافیتی را در نهاد مقدسی چون شورا شاهد نبودیم . در جامعه اسلامی شورای شهر ، به عنوان نهادی سیاسی و مدنی شناخته می شود و به نهادی بینابینی بدل می شود از این رو این نهاد از یک طرف در حکومت دخیل و از طرف دیگر در دل جامعه است.

لذا باید به مردم که بزرگترین سرمایه اجتماعی و فرهنگی جامعه می باشند توجه اکید شود همچنین باید مطالبات آنان مورد بررسی قرار گیرد و این مهم مستلزم داشتن ارتباط شهردار و شورای شهر با مردم می باشد . تا شهردار مسائل مردم را بشناسد و برای برطرف کردن آنها بکوشد.

اگرچه بهبود مدیریت شهری نیازمند تلاش جمعی است ، اما بدون برنامه ریزی دقیق موانع برطرف نخواهند شد . اعضای شورای شهر ، که نهادی به انتخاب مردم می باشند باید با مدیران دستگاه های اجرایی ارتباط داشته باشند ، تا بتوانند موانع موجود در مدیریت شهری را برطرف سازند . مدیریت شهری ؛ که همان شوراها و شهرداری ها می باشند برای پرداختن به مسائل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی باید اصولی را در امور خود رعایت کنند که این اصول عبارتند از:

1 : پاک دست باشند.

2 : خلاق وخوش فکر باشند.

3: ازمتدهای قدیمی ونخ نما بهره نگیرند.

4 : به جای وعده ووعید به دنبال اجرا باشند.

5 : تصمیم گیری های آنان صرفا پشت میز نشینی نباشد بلکه با بازدیدهای مستمر از سطح شهرکاملا آگاهانه تصمیم بگیرند.

6 : فقط مسائل را شناسایی نکنند بلکه جایگزبنی برای آنها بیابند.

7 : نظارت برکار شهرداری را به نحواحسنت انجام دهند.

8 : شفافیت چه در امور سیاسی و چه در سایر امور را در راس کار خود قرار دهند.

همچنین باید به این نکته اشاره شود که جریان شفافیت شورای شهر تنها شفافیت شورای شهر نیست بلکه این موضوع می تواند دروازه شفافیت کشور باشد ، زیرا قالب انبوهی از نظاماتی که در کشور داریم قالب کمیسیونی و شورایی است و چنانچه یک نمونه موفقی در کشور ایجاد شود می تواند به سمت سایر نهادها رسانش پیدا کند.

همچنین شورای شهر دروازه ورود به شهرداری است و شهرداری می تواند متعاقب شفافیت شورا ، گام به گام در آن شفافیت رخ دهد و رشد کند . اگرچه متاسفانه در سالیان اخیر کمتر به موارد فوق علی الخصوص شفافیت توجه شده و در عمل آن را پیاده سازی نکرده اند. علی ای حال امیدواریم شورا و شهردار در سالهای پیشرو شفافیت را در راس کار خود قرار داده و در جهت حل مسائل مردم کوشا باشند.

سپهر قاسمی - کارشناسی رشته فرش دانشگاه شیراز

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 فروردین 1400 بروزرسانی: 26 فروردین 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1564

به "شفافیتی از جنس شورای شهر خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شفافیتی از جنس شورای شهر خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید