خبرنگاران سامانه دادرسی الکترونیکی در همدان رونمایی شد

به گزارش وبلاگ مجله پریها، همدان - خبرنگاران - سامانه دادرسی الکترونیکی برای تسریع در رسیدگی به پرونده های قضایی در دادگستری استان همدان با حضور مسوولان رونمایی شد.

خبرنگاران سامانه دادرسی الکترونیکی در همدان رونمایی شد

رییس کل دادگستری استان همدان روز آدینه در این آیین کفت: راه اندازی سامانه دادرسی الکترونیکی مزیت هایی نظیر ارتقای امنیت دادرسی، تسریع در دادرسی ها، صرفه جویی در هزینه و وقت مردم و کاهش شمار مراجعه نمایندگان به دادگاه و دادسراها با هدف کاهش سرایت کرونا دارد.

محمدرضا عدالتخواه افزود: با رونمایی از این سامانه، شرایطی فراهم شده تا ارتباط دادگستری ها و دادسرا ها با زندان به شکل الکترونیک و بدون اعزام متهم انجام گردد، به جزء مواردی بسیار خاص که قاضی پفراینده احتیاج به تحقیقات ویژه ای داشته باشد.

وی گفت: در اجرای دادرسی الکترونیکی، متهم در محلی که در خود زندان آماده شده، مستقر می گردد و از آنجا به صورت مستقیم به وسیله سیستم الکترونیکی با قاضی پفراینده در محل کارش ارتباط گرفته و به سوالات او پاسخ می دهد.

رییس کل دادگستری استان همدان افزود: همچنین با توجه به شرایط کرونایی و بهداشتی جامعه اگر متهم از زندان به دادگاه برای آنالیز و تحقیقات پفراینده منتقل گردد، به طور قطع با خطرات احتمالی شیوع کرونا بعد از برگشت به زندان هم روبرو شده و آلودگی به زندان سرایت می نماید.

عدالتخواه افزود: در حال حاضر این طرح در مرکز استان عملیاتی شده و قرار است در دیگر شهرستان های دارای زندان نیز به زودی و به تدریج عملیاتی گردد.

وی تأکید کرد: چشم انداز دادگستری همدان، دادرسی الکترونیکی برای سایر پفراینده های قضایی نیز است و در آینده این طرح برای خدمت رسانی به عموم مردم در تمامی پفراینده های قضایی اعمال می گردد تا با مجهز شدن دادگاه ها و انجام تحقیقات به وسیله سیستماتیک، فرایند رسیدگی به پفراینده ها را ارتقا یابد.

رییس کل دادگستری همدان در ادامه به بیان شیوه اجرایی طرح معتذرین هم پرداخت و گفت: این طرح ابتکاری دستگاه قضایی استان همدان با رویکرد فراهم ساختن زمینه صلح و ساز بین طرفین پفراینده هایی است که شاکی خصوصی دارد و چند هفته ای از عملیاتی شدن آن می گذرد.

عدالتخواه افزود: در این طرح زمینه برای جلب رضایت ایجاد شده و مجرم با ابراز پشیمانی از عمل خود با میل و رغبت از شاکی معذرت خواهی می نماید.

وی از مختومه شدن تعداد قابل توجهی از پفراینده های قضایی با بهره گیری از طرح معتذرین در سطح استان اطلاع داد.

رییس کل دادگستری همدان از شهفرایندان خواست که اگر کسانی به هر دلیلی مرتکب جرمی نسبت به آنان شده اند و آن مجرمان حالا دیگر پشیمان هستند و معذرت خواهی می نمایند، عذرشان را بپذیرند تا فضای صلح، سازش، برادری و مودت در استان حاکم گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 آذر 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1315

به "خبرنگاران سامانه دادرسی الکترونیکی در همدان رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سامانه دادرسی الکترونیکی در همدان رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید